- Pomorski Szlak Żeglarski
- Zatoka Gdańska
- Po wodach Gdańska
- Pętla Żuławska
- Zalew Wiślany
- Zalew Kaliningradzki
- Elbląski Węzeł Wodny
- Kanał Elbląski
- Pojezierze Iławskie
- Linie wysokiego napięcia
- Godziny otwarć mostów, śluz, pochylni
- Komunikaty nawigacyjne
- Szlaki Wodne Polski
- Pomagają nam
- Spotkania na szlaku
- wandrus-opinie
- Obozy quadowe, paintballowe, gokartowe i przygody
- Ostrzeżenia i interwencje
- PROJEKTY, AKCJE, PROPOZYCJE
- obozy-quadowe
Tczew - przystań żeglarska
Przystań pasażersko–żeglarska zlokalizowana została na wprost ulicy Wodnej w ciągu bulwarów nadwiślańskich. Pomost dla jachtów zlokalizowano za przystanią pasażerską w górę rzeki, we wnęce brzegowej. Pomost wykonano w oparciu o pływające pontony betonowe, od strony brzegu prowadzone na palach. Zapewnia to bezpieczny postój jednostkom o małej wolnej burcie niezależnie od zmiennych stanów wody. Dostępne są ujęcia wody i przyłącza energii elektrycznej.
Na lądzie wzdłuż przystani zlokalizowany został budynek przystani. Budynek wykonano jako parterowy z obszernym tarasem widokowym na dachu budynku w jego północnej części. Taras powiększony został o dodatkowy pomost widokowy wysunięty w kierunku brzegu rzeki.
Pomieszczenia główne (hol, poczekalnia) zaprojektowano w taki sposób, aby możliwe było dokonywanie wtórnych podziałów funkcjonalnych np.: dla organizowania ekspozycji wystawowych, imprez otwarcia sezonu nawigacyjnego itp. Przed budynkiem przystani, od strony ulicy Wodnej, znajduje się parking samochodowy. Nowo wybudowana przystań zapewnia bezpieczną i dobrą obsługę dla jednostek pasażerskich i małych jednostek turystycznych. Jednocześnie stanowi atrakcyjny element w ciągu nadwiślańskich bulwarów Starego Miasta i centralny punkt dla organizowanych tutaj imprez i festiwali wodnych.
Przystań dla statków pasażerskich wykonana jest jako stały pomost na palach stalowych i dysponuje linią cumowniczą o długości 102 metrów. Brzeg pod pomostem wykonany został jako skarpa umocniona materacami gabionowymi. W ten sposób uzyskano ciągłość przeciwpowodziowych umocnień brzegowych lewego brzegu Wisły w obrębie Starego Miasta. Wysunięcie pomostu w stronę nurtu rzeki pozwala cumować statkom o długości całkowitej nie przekraczającej 125 m.
Przystań wyposażona jest w slip, z którego nikt nigdy nie korzystał. I dobrze, bo byłoby to skrajną głupotą.
Cumując na tej przystani należy pamiętać o silnym prądzie rzeki. Po zacumowaniu jacht należy dobrze zabezpieczyć - dwie niezależne cumy z dziobu nie będą przesadą. Schodzenie do jachtów z pomostu spacerowego na pomost pływający odbywa się po stromym (w zależności od poziomu wody) trapie, wyposażonym w drewniane poprzeczki. Nalezy bardzo uważać, bo część z nich jest mocno sfatygowana. Przystań jest nieosłonięta i narażona na falowanie z przepływających Wisłą jednostek. Nie jest to jednak w praktyce uciążliwe, ze względu na (niestety) znikomy ruch na wodzie.
- Inne miejsca do cumowania w Tczewie - tutaj
Piotr Salecki (maj-sierpień 2013)
Schemat graficzny przystani pasażersko-żeglarskiej w Tczewie
Główny budynek przystani. Bosmanat, zaplecze sanitarne, restauracja i taras widokowy - fot. Piotr Salecki (sierpień 2013)
Pomost cumowniczy - fot. Piotr Salecki (sierpień 2013)
Pomost cumowniczy - fot. Piotr Salecki (sierpień 2013)
Schodząc na pomost cumowniczy należy bardzo uważać. Stromo a niektóre szczebelki są... niepewne - fot. Piotr Salecki (sierpień 2013)
Pomost spacerowy, niżej pomost cumowniczy - fot. Piotr Salecki (sierpień 2013)
Panorama z tarasu widokowego. Na pierwszym planie pomost do cumowania statków, dalej pomost dla jednostek turystycznych - fot. Piotr Salecki (sierpień 2013)
Slip. Przyjmijmy, iż w Tczewie na przystani żeglarskiej po prostu nie ma slipu - fot. Piotr Salecki (sierpień 2013)
Slip. Przyjmijmy, iż w Tczewie na przystani żeglarskiej po prostu nie ma slipu - fot. Piotr Salecki (sierpień 2013)
- 9158 odsłon
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź