- Pomorski Szlak Żeglarski
- Zatoka Gdańska
- Po wodach Gdańska
- Pętla Żuławska
- Zalew Wiślany
- Zalew Kaliningradzki
- Elbląski Węzeł Wodny
- Kanał Elbląski
- Pojezierze Iławskie
- Linie wysokiego napięcia
- Godziny otwarć mostów, śluz, pochylni
- Komunikaty nawigacyjne
- Szlaki Wodne Polski
- Pomagają nam
- Spotkania na szlaku
- wandrus-opinie
- Obozy quadowe, paintballowe, gokartowe i przygody
- Ostrzeżenia i interwencje
- PROJEKTY, AKCJE, PROPOZYCJE
- obozy-quadowe
Tczew - przystanie i miejsca cumowania
Tczew to ważne miasto na drodze wodnej Pętli Żuławskiej i całego Pomorskiego Szlaku Żeglarskiego. To także jedna z ważniejszych przystani na szlaku dolnej Wisły. W Tczewie jest kilka miejsc gdzie żeglarze i wodniacy mogą zacumować i znaleźć schronienie.
- Pomost cumowniczy - zostanie otwarty wiosną 2012 roku
- Przystań pasażersko-żeglarska - czynna od 2008 roku
- Basen portowy - opuszczony i niezagospodarowany
- Port i była Stocznia Rzeczna Tczew
Pomost cumowniczy (ul. Nadbrzeżna)
Budowa pomostów cumowniczych na lewym brzegu rzeki Wisły w Tczewie przy ul. Nadbrzeżnej. Na przystani będzie stopniowane betonowe zejście do rzeki wraz z ruchomym pomostem pływającym, poruszającym się po szynach wzdłuż schodów. Przystań umożliwi wodowanie łodzi wioślarskich oraz cumowanie małych jednostek pływających. Przystań będzie zlokalizowana na wysokości dawnego hangaru Unii. Uwaga! Odradzam cumowanie tu czymkolwiek większym od kajaka!
Przystań pasażersko-żeglarska (Bulwar Nadwiślański)
sklada sie z: • przystani pasażerskiej • przystani żeglarskiej • budynku zaplecza lądowego przystani
Przystań pasażersko-żeglarska w Tczewie
Przystań pasażersko-żeglarska w Tczewie - fot. Piotr Salecki (sierpień 2013)
Przystań pasażersko–żeglarska zlokalizowana została na wprost ulicy Wodnej w ciągu bulwarów nadwiślańskich. Pomost dla jachtów zlokalizowano za przystanią pasażerską w górę rzeki, we wnęce brzegowej. Pomost wykonano w oparciu o pływające pontony betonowe, od strony brzegu prowadzone na palach. Zapewnia to bezpieczny postój jednostkom o małej wolnej burcie niezależnie od zmiennych stanów wody. Dostępne są ujęcia wody i przyłącza energii elektrycznej.
Na lądzie wzdłuż przystani zlokalizowany został budynek przystani. Budynek wykonano jako parterowy z obszernym tarasem widokowym na dachu budynku w jego północnej części. Taras powiększony został o dodatkowy pomost widokowy wysunięty w kierunku brzegu rzeki.
Pomieszczenia główne (hol, poczekalnia) zaprojektowano w taki sposób, aby możliwe było dokonywanie wtórnych podziałów funkcjonalnych np.: dla organizowania ekspozycji wystawowych, imprez otwarcia sezonu nawigacyjnego itp. Przed budynkiem przystani, od strony ulicy Wodnej, znajduje się parking samochodowy. Nowo wybudowana przystań zapewnia bezpieczną i dobrą obsługę dla jednostek pasażerskich i małych jednostek turystycznych. Jednocześnie stanowi atrakcyjny element w ciągu nadwiślańskich bulwarów Starego Miasta i centralny punkt dla organizowanych tutaj imprez i festiwali wodnych.
Przystań dla statków pasażerskich wykonana jest jako stały pomost na palach stalowych i dysponuje linią cumowniczą o długości 102 metrów. Brzeg pod pomostem wykonany został jako skarpa umocniona materacami gabionowymi. W ten sposób uzyskano ciągłość przeciwpowodziowych umocnień brzegowych lewego brzegu Wisły w obrębie Starego Miasta. Wysunięcie pomostu w stronę nurtu rzeki pozwala cumować statkom o długości całkowitej nie przekraczającej 125 m.
- Więcej na temat przystani - tutaj
Basen portowy (opuszczony)
Opuszczony basen portowy w Tczewie - fot. Marti
Niewielki prostokątny basen pomiędzy mostami a portem Stoczni Tczew. Miejsce osłonięte jest od wiatru i falowania. Nabrzeża betonowe. Wokół dzika zieleń. Głębokości nieznane. Basen nie ma swojego gospodarza.
Port i była Stocznia Rzeczna Tczew
Basen portu w Tczewie i byłej stoczni rzecznej - marzec 2012 fot. Nefre (www.photo.bikestats.eu)
Obszerny basen jest najdalej na północ wysuniętym miejscem schronienia w Tczewie. Miejsca zapewnia znakomitą osłonę od wiatru i fali. Przez lata miejsce to było zasadniczo terenem działania Tczewskiej Stoczni Rzecznej. Obecnie Stocznia jest w upadłości i nie wiadomo, kto przejmie to miejsce. Nabrzeża w porcie są skarpowe i betonowe. Ustawione są również dalby cumownicze, pozwalające na postój niezależnie od zmieniającego się poziomu wody. Nabrzeże północne jest wyposażone w pochylnie, służące do wodowania budowanych lub remontowanych jednostek. Głębokości w porcie są wystarczające dla wszystkich jachtów, które tu przypłyną. Ze względu na funkcjonowanie w Tczewie typowej przystani żeglarskiej cumowanie tutaj może mieć charakter incydentalny, w razie awarii. Po zacumowaniu należy zgłosić swój postój - tylko czy będzie komu?
Piotr Salecki (kwiecień 2012)
- 7036 odsłon
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź