Wisła- Przegalina - Gdańska Głowa

Odcinek Wisły od śluzy Przegalina do śluzy Gdańska Głowa, to inaczej odcinek łączący Martwą Wisłę z Wisłą a następnie Wisłę ze Szkarpawą. Po przejściu śluzy Przegalina wpływamy na niewielki odcinek Martwej Wisły, z której wpływamy na Wisłę. Jeśli popłyniemy z prądem - przez Przekop Wisły dopłyniemy do Świbna i Zatoki Gdańskiej. Aktualny opis Przekopu Wisły od 2015 roku jest tutaj.

Po przejściu śluzy Przegalina wpływamy na niewielki odcinek Martwej Wisły. Po obu stronach są tu rozbudowane kierownice śluzy, umożliwiające cumowanie jednostkom żeglugi profesjonalnej - najczęściej zestawom barek z pchaczem. Wpływając na Wisłę bierzemy poprawkę na silny prąd.
Most zwodzony przy śluzie Przegalia i obrotowy przy śluzie Gdańska Głowa umożliwiają przepłynięcie całej trasy z postawionym masztem. Możemy również płynąć pod żaglami - jeśli będzie wiatr umożliwiający pokonanie silnego prądu.

Dużą niespodziankę może sprawić nam fala. W przypadku silnego wiatru - zwłaszcza wiejącego w kierunku przeciwnym do prądu - a więc od morza - na Wiśle tworzy się wysoka fala.  Przed wypłynięciem warto w takim przypadku sprawdzić naocznie jak wygląda sytuacja na Wiśle i podjąć decyzję o wypłynięciu zależną od naszej jednostki i naszych umiejętności.

Wisłą żeglujemy całą szerokością, jednak raczej trzymając się środka rzeki. Na odcinku do Gdańskiej Głowy  rzeka praktycznie nie meandruje a kamienne ostrogi są krótkie i jest ich niewiele. Nie ma tu żadnych mielizn ani niebezpiecznych raf kamiennych czy innych przeszkód. Na całym odcinku rzeka jest umocniona narzutem kamiennym i praktycznie nie ma tu miejsca do bezpiecznego, swobodnego cumowania przy brzegu. Miejscami możemy jednak znaleźć miejsca, gdzie woda wypłukała kamienie i takie lądowanie na własne ryzyko możemy podjąć.

Na całym odcinku od Przekopu Wisły do Martwej Wisły (Przegaliny) i dalej do Szkarpawy (Gdańskiej Głowy) nie ma żadnych stałych mostów ani linii energetycznych.

Zbliżanie się do śluzy Gdańska Głowa zwiastują dwa stałe mosty przez Wisłę w Kiezmarku. Jeden z nich stoi od wielu lat, drugi obecnie (w maju 2018) jest w końcowej fazie budowy w ciągu powstającej drogi ekspresowej S7. Tuż przed mostami przez Wisłę przechodzi linia wysokiego napięcia.

  • Wysokość linii energetycznych na Pętli Żuławskiej jest tutaj

Na lewym brzegu rzeki (zachodnim) przy moście w Kiezmarku (częściowo pod mostem) znajduje się betonowe nabrzeże wyposażone w polery cumownicze. Można tu awaryjnie cumować. W trakcie budowy mostu przez Wisłę nabrzeże i jego okolice zajęte są przez tabor wodny firm budujących most.

Zbliżanie się ujścia Szkarpawy wskazuje charakterystyczny budynek z czerwonym dachem na prawym brzegu rzeki a następnie mostek obrotowy przed śluzą Gdańska Głowa.
Do śluzy Gdańska Głowa możemy wejść z postawionym masztem. Wysokość do obrotowego mostka wynosi od 8 (najczęściej) do 11 (rzadko) metrów. Jest to uzależnione od poziomu wody w Wiśle. Jeśli jest wysoka woda, lub nasz maszt jest wyższy - prosimy o otwarcie mostka. Jest to operacja, która wymaga w kilku chwilach użycia znacznej siły przez operatora śluzy, dlatego pomoc męskiej części załogi jest wskazana. A zwłaszcza, gdy dyżur pełni płeć piękna. Oferta pomocy przy otwarciu zwykle również likwiduje ewentualne opory obsługi przed otwarciem i uwagi typu "przecież możecie sobie położyć maszt". W każdym razie mostek jest otwierany i funkcjonuje.
Piotr Salecki (2018)

Warto zobaczyć na naszym portalu

  • Aktualny opis Przekopu Wisły od 2015 roku jest tutaj
  • Przekop Wisły - opis archiwalny, aktualny do 2011 roku - tutaj
  • Przekop Wisły - opis archiwalny, aktualny od 2011 do 2015 roku - tutaj
  • Artykuł i zdjęcia w naszym portalu o budowie nowych falochronów - tutaj

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź