- Pomorski Szlak Żeglarski
- Zatoka Gdańska
- Po wodach Gdańska
- Pętla Żuławska
- Zalew Wiślany
- Zalew Kaliningradzki
- Elbląski Węzeł Wodny
- Kanał Elbląski
- Pojezierze Iławskie
- Linie wysokiego napięcia
- Godziny otwarć mostów, śluz, pochylni
- Komunikaty nawigacyjne
- Szlaki Wodne Polski
- Pomagają nam
- Spotkania na szlaku
- wandrus-opinie
- Obozy quadowe, paintballowe, gokartowe i przygody
- Ostrzeżenia i interwencje
- PROJEKTY, AKCJE, PROPOZYCJE
- obozy-quadowe
Sztutowo - przystań żeglarska - Wisła Królewiecka
Nowa przystań na Wiśle Królewieckiej stanowi kolejną, w ciągu przystani dla żeglarzy i wodniaków w ramach projektu Pętla Żuławska. Przystań powstała w ramach tzw. "II etapu" tego projektu realizowanego w latach 2013-2014. Oprócz przystani w Sztutowie zbudowano przystań w Rybinie i Kątach Rybackich i wyremontowano Nabrzeże Zamkowe w Malborku.
Przystań czy keja?
Niestety, należy od razu zauważyć, iż (poza nazwą) przystań wcale przystanią nie jest. Poza pomostem i slipem (zasadniczo dotychczas niesprawdzonym przez wodowanie "poważnych" jachtów) przystań nie ma żadnej infrastruktury dla żeglarzy. A więc nie ma toalet, nie ma prysznica, nie ma możliwości podłączenia prądu czy nabrania wody. Co prawda na terenie przystani znajduje się toaleta typu "toi-toi", ale nie jest to już chyba standard, oczekiwany po modernizacji przystani. Teren nie jest dozorowany, nie ma żadnej obsługi. A więc jest to po prostu keja, do której możemy przycumować.
Przystań została zlokalizowana w miejscu, gdzie przez lata stały dwa drewniane pomosty. Jeden został rozebrany całkowicie. W miejscu, gdzie stał drugi, w wodzie pozostały, pomiędzy slipem a nowym pomostem, kikuty wbitych w dno pali. Podobno pomost ten ma zostać odbudowany i oddany do użytku.
Wodniacy przypływający do Sztutowa nie muszą się jednak stresować - wszystkie usługi których brak na terenie Przystani Żeglarskiej w Sztutowie, otrzymamy w najbliższym sąsiedztwie - w położonej tuż za mostem zwodzonym przystani Marina Baltica.
W ramach budowy przystani w Sztutowie wykonano:
- Slip umożliwiający samodzielne wodowanie jachtów.
Uwaga! Slip nie został sprawdzony przez wodowanie dużych jednostek. Miejscowi żeglarze ostrzegają, iż pochylnia nie kończy się łagodnym zejściem na dno, a progiem z którego mogą gwałtownie spaść koła przyczepy! - Umocnienia antyerozyjne brzegu rzeki (wykonanie od strony rzeki palisady i okładziny z materaców gabionowych).
- Pontony pływające o wymiarach 40 m długości i 4 m szerokości, umożliwiające czasowe cumowanie jachtów oczekających na opuszczenie zwodzonego mostu na Wiśle Królewieckiej.
- Parking na 5 miejsc postojowych
- Drogę gruntową umocnioną
- Estrada o średnicy 10 m oraz drogi i ciągi piesze.
Piotr Salecki (lipiec 2014, aktualizacja wrzesień 2014)
Panorama przystani od strony mostu zwodzonego - fot. P. Salecki (czerwiec 2014)
i we wrześniu już z odbudowanym pomostem - fot. P. Salecki (wrzesień 2014)
Slip - fot. P. Salecki (czerwiec 2014)
Pomost cumowniczy - fot. P. Salecki (czerwiec 2014)
Umocniony brzeg - widok od strony slipu - fot. P. Salecki (czerwiec 2014)
Nowy pomost cumowniczy - fot. P. Salecki (czerwiec 2014)
Pozostałości po dawnej drewnianej kei - podobno ma zostać wyremontowana... - fot. P. Salecki (czerwiec 2014)
... i została. Nowy pomost funkcjonował już w lecie - fot. P. Salecki (wrzesień 2014)
Podziękowania dla przystani Marina Baltica w Sztutowie Nowe zdjęcia w tym artykule zostały wykonane dzięki udostępnieniu przez przystań Marina Baltica motorówki Galia 440 z silnikiem 40 KM. Motorówkę tę można wypożyczyć na krótsze lub dłuższe rejsy po Pętli Żuławskiej. Więcej informacji - marinabaltica.pl | ||
- 7255 odsłon
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź