Stare Miasto - Marina Gdańsk

Marina Gdańsk na Nowej Motławie

Metryczka przystani 
nazwa:Marina Gdańskalternatywna:Marina Szafarnia
ulica:Szafarniakod, miasto:80-755 Gdańsk
strona wwwmarinagdansk.ple-mailmarina.gdansk@mosir.gda.pl
telefon 58 301 33 78  
typ przystanimiejska, sezonowa, osłoniętaśrednia głębokość
3,2 metra
cumowaniey-bomy lub burtąLiczba miejsc~60
infrastruktura  prąd i woda (na pomostach), wc, prysznice, pralnia, odbiór śmieci i olejów, monitoring;
w pobliżu: 2 sklepy żeglarskie, punkt wymiany butli gazowych.
ostrzeżenia nawigacyjnePrzy wejściu do przystani obrotnica statków pasażerskich i prom przecinający Motławę (o własnym napędzie). Występuje niewielki prąd rzeki, pojawiają się, szczególnie w sierpniu i wrześniu pływające kępy roślinności i śmieci.
uwagi
Od wiosny 2011 nowy bosmanat z zapleczem w spichlerzu Stara Pakownia.
Łączność: znak wywoławczy: Gdańsk Marina 1. kanał 14 - częstotliwość 156,700k (wywoławczy i kapitanat portu Gdańsk), kanał 16 - częstotliwość 156,800k (ratowniczy), kanał 4 - częstotliwość 160,800 (wewnętrzny przystani). 



Panorama Mariny od strony Motławy - fot. Piotr Salecki (2009)

Takie były początki...
Przystań jachtowa Marina Gdańsk została wybudowana w 1997 roku. Gdańsk obchodził wówczas swoje 1000- lecie. Po wielu latach nasze miasto dołączyło do innych miast europejskich, w których istnieją porty jachtowe położone w samym centrum. Przystań długości 290 m usytuowana jest wzdłuż Nabrzeża Szafarnia na Nowej Motławie, na wprost sławnego Żurawia Gdańskiego. Wyposażona jest w energię, oświetlenie, wodę i sanitariaty. Cumują tu rokrocznie flotylle jachtów imprez takich jak: Baltic Sail, Regaty Heweliusza, Regaty o Puchar Prezydenta Miasta Gdańska i wielu innych. Przystań jest wyposażona w gniazda elektryczne na kei, możemy podciągnąć wąż i zatankować wodę. Keje są oświetlone i pilnowane. Wc i prysznice w baraczkach na górze, ale już od wiosny 2011 ulegnie to zmianie. Nowe zaplecze Mariny będzie zlokalizowane w Spichlerzu Stara Pakownia. W wysokościowcu i we wspomnianym spichlerzu Spichlerzu znajdują się dwa dobrze zaopatrzone sklepy żeglarskie. Marinę zamyka Most Stągiewny i zlokalizowana po prawej stronie Baszta Stągiewna - aktualnie do wynajęcia lub kupna.

Płyniemy do Mariny
Do gdańskiej mariny możemy dopłynąć od strony pełnego morza jak i wodami śródlądowymi. Opis szlaku z Zatoki Gdańskiej, kanałem portowym z Westerplatte do Mariny Gdańsk jest tutaj. Opis szlaku Martwą Wisłą z Przegaliny do Mariny Gdańsk jest tutaj


Marina położona jest na Nowej Motławie - fot. Piotr Salecki (2009)

Są miejsca, gdzie dłuższe jachty mogą się obrócić - fot. Piotr Salecki (2009)

Manewry podejściowe
Zanim wpłyniemy w odnogę Nowej Motławy, gdzie zlokalizowana jest Marina, musimy pokonać "staromiejski" odcinek Motławy. To miejsce, umownie mówiąc od ujścia Kanału Na Stępce. W pobliżu zlokalizowana jest wodna stacja paliw. Tu następuje szczególne natężenie ruchu wodnego. Cumują tu i mają swoje obrotnice statki pasażerskie. Biała flota wykonuje tu również dość specyficzne manewry o nie całkiem zrozumiałych, przynajmniej początkowo, intencjach. Opiszę je szczegółowo dalej (wkróce). Pływają tu motorówki, skutery wodne, kajaki, "smocze" łodzie wiosłowe trenujące przed zawodami, liczne patrole policji wodnej i straży miejskiej. W poprzek Motławy, na wysokości Żurawia kursuje z dużą częstotliwością prom z własnym napędem (żadnych lin). W dodatku rzeka na tym odcinku zakręca pod kątem 900. Nie wspomniałem o licznych większych i mniejszych jachtach żaglowych? Miejcie oczy dookoła głowy!


Pierwsza część pomostów - przeznaczona dla największych, pełnomorskich jachtów - fot. Piotr Salecki (2007)


Cumujemy

Pierwsza część pomostów - mniej więcej połowa - przeznaczona jest dla największych, pełnomorskich jachtów. Druga część mariny, to y-bomy o mniejszym "prześwicie", gdzie cumują mniejsze jachty morskie i jednostki śródlądowe. Północny fragment skrajnego pomostu (od strony Kanału Na Stępce) przeznaczony jest dla skuterów wodnych i mniejszych jednostek motorowych. Akwatorium mariny stopniowo zwęża się w kierunku południowym. Możliwość obrócenia dłuższym jachtom daje kilka przerw pomiędzy pomostami. Wszystkie pomosty są pływające i wyposażone w urządzenia cumownicze. Rozdzielnice elektryczne, woda do tankowania do zbiorników jachtowych z długimi wężami. Teren mariny jest strzeżony i monitorowany. Wstępu broni bramka otwierana elektronicznie przez dyżurującego ochroniarza lub bosmana. Od wewnątrz otwieramy ją przyciskiem. Wzdłuż Wyspy Spichrzów zielone boje, ostrzegające nas przed zbytnim zbliżeniem się do zrujnowanych nabrzeży.

Przy manewrach cumowania pamiętajmy, iż prąd Motławy, choć niewielki, czasem może spowodować nieoczekiwane utrudnienie! W sierpniu i wrześniu liczne "pływające wyspy", a nawet całe zielone dywany rzęsy, która skutecznie zapycha układy chłodzenia zaburtowych silników. Naprzeciwko pomostów widzimy ruiny Wyspy Spichrzów. W jednym z ocalałych budynków - spichlerzu "Steffen" znajduje się Klub "Zejman" prowadzony przez Andrzeja Dębca i Bałtyckie Bractwo Żeglarzy. Musicie go koniecznie odwiedzić!


Główny pomost mariny - fot. Piotr Salecki (2007)


Y-bomy dla mniejszych jachtów - fot. Piotr Salecki (2007)

Wieczór w Marinie Gdańsk - fot Ewa Opalińska (2007)

Zanim powstała marina
Mało kto wie, że w tym miejscu zlokalizowane kiedyś było miejsce cumowania różnych statków i zimowisko barek motorowych (tzw BM-ek) Żeglugi Gdańskiej i Bydgoskiej. Jachty nie miały w ogóle wstępu na teren portu - mogły jedynie dopływać do przystani w Wisłoujściu. Na Stare Miasto wpuszczane były rzadko, z okazji regat czy zlotów. Na szczęście ten czas mamy dawno za sobą.

Motławą w nieznane
Mniejszymi jednostkami - możemy po położeniu masztu udać się "w nieznane" w rejs eksploracyjny Motławą. 
Opis tego atrakcyjnego szlaku znajdziecie w tym samym dziale Po Wodach Gdańska -
tutaj
Opis Opływu Motławy - tutaj



Piotr Salecki (marzec 2011)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź