kanał Pleniewski - Płonia - przesmyk Pleniewo

Kanał Pleniewski, nazywany także Kanałem Płonia, Kanałem Płonie lub Przesmykiem Pleniewo, to odcinek pomiędzy basenami Stoczni Wisła a Śmiałą Wisłą (Rozlewiskiem) w Górkach Zachodnich. Jest to najwęższe miejsce na całym szlaku Martwej Wisły. Zwężenie widzimy zbliżając się od strony Gdańska tuż za wejściem do basenów Stoczni Wisła.

W latach 2013-2015 nastąpiła przebudowa i regulacja kanału, w ramach szeroko zakrojonego projektu "Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku - Etap II – przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie nr 7.2-8.1".

Szerokość Kanału Płonie zwiększono z dotychczasowych  30 metrów do 50 metrów.
Uregulowane (od 2015 roku) brzegi mają nabrzeża umożliwiające cumowanie na całej długości. Nabrzeża te są wysokie, dostosowane do większych statków, jedynie niewielki fragment nabrzeża południowego od strony Rozlewiska Śmiałaj Wisły jest obniżony i ułatwia cumowanie małym jednostkom.

Na tym odcinku w razie niesprzyjającego wiatru, halsować trudno (no chyba że bardzo zwrotnym jachtem), trzeba wspomóc się silnikiem. Tu zresztą silnik powinniśmy mieć zawsze w pogotowiu, będąc przygotowanym na wszelkiego rodzaju niespodzianki, na przykład pojawienie się pchacza z barką czy rybackiego kutra...

Od strony Rozlewiska, w końcowym odcinku kanału jest wejście do przystani Jachtklubu Morskiego Neptun. W kanale często występuje zafalowanie, gdyż umocnione nabrzeża nie wytłumiają wpadającej tu fali z Rozlewiska. W związku z tym jesienią 2020 roku w wejściu do basenu JKM Neptun został wybudowany falochron.

Dawna śluza Pleniewo
W Pleniewie kiedyś była zlokalizowana śluza Pleniewo i wrota przeciwpowodziowe razem z niewielkim mostkiem zwodzonym dla pieszych. Chroniły przed zalaniem Gdańska wodami Martwej Wisły. Ochrona ta przestała mieć znaczenie po powstaniu Przekopu Wisły i wybudowaniu śluzy w Przegalinie w 1895 roku. Ostatecznie śluza i wrota zostały rozebrane  w latach siedemdziesiątych.

Ważne informacje

  • Galeria zdjęć na mojej stronie - tutaj
  • Przebudowa kanału Płonia - artykuł i zdjęcia na mojej stronie - tutaj

Piotr Salecki (2024)


Kanał Płonia - fot. Piotr Salecki (2015)

Kanał Płonia - fragment obniżonego nabrzeża - fot. Piotr Salecki (2015)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź