Gdańsk - most pontonowy na Wyspę Ostrów

Ostatni most pontonowy
To ostatni most pontonowy funkcjonujący na Pomorskim Szlaku Żeglarskim. Jego położenie poza trasami uczęszczanymi przez turystów wodnych, lokalizacja na terenie stoczniowym  i otwieranie praktycznie wyłącznie dla jednostek profesjonalnych - statków, pchaczy, barek, dźwigów pływających sprawiało, że mostu tego nie było w moim wykazie obiektów hydrotechnicznych. Te zaniechanie postanowiłem naprawić w 2023 roku, przygotowując dokumentację zdjęciową i filmową.

Most został zbudowany w 1947 roku, w związku z planem organizacji targów na terenie Wyspy Ostrów. Targów ostatecznie nie zorganizowano, most pozostał. Most pontonowy na Wyspę Ostrów położony jest w ciągu ulicy Doki. Wstęp na tereny stoczniowe, za mostem, zagrodzony jest szlabanem i do wjazdu czy wejścia konieczna jest przepustka, jednak od strony miasta możemy dojść lub dojechać bezpośrednio do mostu. Most otwiera się wyłącznie na zgłoszenie jednostek profesjonalnych i czasem dochodzi do tego kilka razy dziennie a czasem most nie otwiera się dla ruchu wodnego wcale. Opłata za otwarcie dla jednostki  profesjonalnej to kilkaset złotych. Przepłynąć pod zamkniętym mostem mogą naprawdę bardzo niskie jednostki.

Dla ruchu wodnego otwierają się na stronę zachodnią dwa przęsła, napędzane mechanicznie. W okolicy mostu są dalby kierunkowe (kierownice).

Most umożliwia komunikację pieszym i pojazdom, a do niedawna także... pociągom! Do czasu likwidacji bocznic na terenie stoczni przez most przejeżdżały bowiem także pociągi. Tor kolejowy nadal jest wbudowany w jezdnię i przypomina o latach dominacji kolei w transporcie lądowym.

Na Pomorskim Szlaku Żeglarskim były jeszcze inne mosty pontonowe

  • Kiezmarski, przez Wisłę w Kiezmarku. Przeprawę zamknięto po wybudowaniu mostu stałego a przęsła posłużyły mostowi pontonowemu w Sobieszewie.
  • Sobieszewski, przez Martwą Wisłę w Sobieszewie. Przeprawę pontonową zamknięto po wybudowaniu mostu zwodzonego i jego utwarciu w listopadzie 2018 roku, a przęsła mostu pontonowego zezłomowano. Na mojej stronie opis mostu pontonowego jest - tutaj a nowego mostu zwodzonego - tutaj
  • Nowakowski, przez rzekę Elbląg w Nowakowie. Przeprawę zamknięto w lipcu 2023 roku, po wybudowaniu i oddaniu do eksploatacji mostu obrotowego, a przęsła mostu pontonowego zezłomowano. Na mojej stronie opis mostu pontonowego - tutaj a nowego mostu obrotowego - tutaj
Ważne informacje
  • Galeria zdjęć mostu pontonowego na Wyspę Ostrów - tutaj
  • GPS: 54°21'53.6"N 18°39'10.7"E

Piotr Salecki (2023-2024)

 Artykuł powstał dzięki współpracy i pomocy firm i ośrodków: 
   
 Łodzie, quady, skutery, silniki,
osprzęt
, dystrybucja i serwis
tel. 58 302-02-25
 Ośrodek Szkoleń Motorowodnych.
Przystań jachtowa. Zimowanie.
tel. 519-166-307
 
   
 Hotel Galion***, domki, restauracja, spa. Port jachtowy, zimowanie w hali.
Tel. 58 302-02-25
 Serwis, naprawy, detailing,
dystrybucja Tohatsu, zimowanie
w hali
. Tel. 690-384-118.
 
 Dziękujemy za pomoc przy tworzeniu materiałów promujących szlaki wodne! 
     


Most pontonowy na Martwej Wiśle na Wyspę Ostrów w Gdańsku - fot. Piotr Salecki (2024)


Most pontonowy na Martwej Wiśle na Wyspę Ostrów w Gdańsku. Przez otwarty most przepływa ciekawa jednostka - prom kolejowy na Wyspę Ostrów, kursujący przez kanał Kaszubski - fot. Piotr Salecki (2024)

Most pontonowy na Martwej Wiśle na Wyspę Ostrów w Gdańsku z otwartym jednym przęsłem - fot. Piotr Salecki (2024)


Most pontonowy na Martwej Wiśle na Wyspę Ostrów w Gdańsku - fot. Piotr Salecki (2024)

Most pontonowy na Martwej Wiśle na Wyspę Ostrów w Gdańsku - fot. Piotr Salecki (2024)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź