- Pomorski Szlak Żeglarski
- Zatoka Gdańska
- Po wodach Gdańska
- Pętla Żuławska
- Zalew Wiślany
- Zalew Kaliningradzki
- Elbląski Węzeł Wodny
- Kanał Elbląski
- Pojezierze Iławskie
- Linie wysokiego napięcia
- Godziny otwarć mostów, śluz, pochylni
- Komunikaty nawigacyjne
- Szlaki Wodne Polski
- Pomagają nam
- Spotkania na szlaku
- wandrus-opinie
- Obozy quadowe, paintballowe, gokartowe i przygody
- Ostrzeżenia i interwencje
- PROJEKTY, AKCJE, PROPOZYCJE
- obozy-quadowe
Przegalina - śluzy - opis aktualny do 2012 roku
Opis aktualny do 2012 roku.
Gdy płyniemy Martwą Wisłą, już z daleka widać słup linii wysokiego napięcia. Nieco na prawo od niego wieżyczka operatora śluzy. To znak, że zbliżamy się do Przegaliny.
Panorama śluz w Przegalinie od strony zachodniej - od Martwej Wisły - fot. P. Salecki 2009.
Tuż przed wejściem do śluzy Przegalina w prawo rozciąga się odnoga - starorzecze Wisły... zwana także Basenem Błotnik
Na końcu odnogi są pozostałości pomostów do rozładunku szland z popiołami z gdańskich elektrowni, które przed laty tam wywożono. W ramach projektu Pętla Żuławska ma tam powstać przystań żeglarska.
Panorama Śluzy Przegalina od strony wschodniej - czyli od Wisły - fot. P. Salecki
Śluza Przegalina od strony Wisły - fot. P. Salecki
Śluza Przegalina
Właściwie to śluzy są dwie. Jedna nieczynna, zabytkowa, po lewej stronie, zwana Śluzą Północną. To także polecane miejsce na nocleg, choć należałoby sprawdzić, czy dozwolony. Znajduje się tu kilka dalb i pomostów, czasem zajętych przez statki. Kiedyś czynne były dwie śluzy jednocześnie – zabytkowa służyła do transportu tratew, nowa, zwana także śluzą południową – profesjonalnej żegludze. Od 1992 czynna jest tylko nowa śluza.
W oczekiwaniu na śluzowanie pływamy w pobliżu, lub dobijamy do ciemnozielonych falochronów (fachowo kierownic) w awanporcie śluzy. Mniejsze odbijacze wyślizgują się. Przejście po falochronach niezbyt wygodne i raczej niebezpieczne. Nie ma tu żadnych drabinek czy uchwytów ułatwiających komunikację.
Panorama śluzy Przegalina.
Wpływamy do olbrzymiej śluzy
Taka konstrukcja na mazurskiej Guziance rozwiązałaby wszystkie problemy tłoku. Może się tu zmieścić jednocześnie pchacz i dwie duże barki, jedna za drugą. Tak na oko - pojemność co najmniej ze sto jachtów. Za śluzą, niestety, przeszkoda. Mostek (prześwit ok. 9 m przy średnim stanie wody), kiedyś zwodzony, potem nie. Kiedy prawie się rozpadł, przeprowadzono konsultacje ze środowiskiem żeglarskim i ogłoszono (jesienią 2008) iż nowa konstrukcja mostu będzie zwodzona lub obrotowa, jednak... w zimie 2008/2009 postawiono „tymczasowy” stały most. Takie działania nie zbudują zaufania środowiska żeglarskiego do władz. Już wkrótce przekonamy się ,czy obietnica budowy mostu obrotowego do 2011 roku zostanie dotrzymana. A ponieważ wiemy, jak w Polsce krótko funkcjonują prowizorki, mamy obawę iż przyjdzie nam długo czekać na realizację owych obietnic. Oby było nam dane szybko „odszczekać” to na łamach portalu...
Awanport starej śluzy Przegalina.
Miejsca do cumowania w awanporcie starej śluzy Przegalina.
Czy mamy zapasowy maszt? Pod mostkiem można próbować przejść z postawionymi masztami. W tym celu najlepiej, jeszcze w śluzie, wysadzić desant. Na galeryjce pod mostem, w razie potrzeby, ostrożnie chwytamy za top masztu a pozostała na jachcie załoga odpowiednio balastuje, pogłębiając przechył i delikatnie odpychając jednocześnie jacht pagajami od betonowych ścian. Kibicują wędkarze i przechodnie. Nie zachęcam jednak nikogo do ślepego naśladownictwa. Każdy powinien samodzielnie ocenić swe siły, zwłaszcza przy braku pod ręką zapasowego masztu... Kierownice śluzy podobnie pozbawione jakichkolwiek ułatwień do wejścia lub wyjścia załogi. W awanporcie oceniamy warunki panujące na Wiśle – przy silnym wietrze, zwłaszcza przeciwnym do prądu może nas zaskoczyć wysoka fala! | |
W górę lub w dół
Po emocjach śluzowo-mostkowych możemy wychodzić na Wisłę. Weźmy poprawkę na prąd rzeki - a jest dość silny. W górę rzeki, czyli w prawo - Wisłą pod prąd do śluzy Gdańska Głowa (skąd Szkarpawą na Zalew Wiślany lub do Elbląga), luib dalej w górę rzeki do Tczewa, Białej Góry - skąd Nogatem również możemy dotrzeć do Elbląga lub na Zalew Wiślany. Możemy dzięki temy zatoczyć "pętlę". Stąd też nazwa jednego z programów rozwoju dróg wodnych - Pętla Żuławska Z kolei w dół rzeki, w lewo - do Świbna i wyjścia na Zatokę Gdańską. Te odcinki opisane są w innych rozdziałach na łamach naszego portalu.
Planowany most zwodzony
Według obietnic składanych na spotkaniu z żeglarzami most zwodzony miał funkcjonować już wiosną 2009 roku. Tymczasem szybciutko, zimową porą, rozebrano rozpadający się stały most i postawiono w jego miejscu kolejny... stały most. Kolejne obietnice mówią o przebudowie mostu stałego na zwodzony do 2012 roku. Poczekamy, zobaczymyi napiszemy o tym tutaj w 2012 roku... Tymczasem wizualizacja planowanego mostu zwodzonego...
Wizualizacja planowanego mostu zwodzonego w Przegalinie (widok od strony Wisły). Ma to nastąpić do 2011 roku...
Na razie mostek jest taki (widok od strony Martwej Wisły) - fot. Piotr Salecki 2009
Piotr Salecki (2007, aktualizacja maj 2009, kwiecień 2013)
- 2555 odsłon
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź