Miłomłyn - Kanał Elbląski - jezioro Drwęckie

Kanał Elbląski od śluzy Miłomłyn do jeziora Drwęckiego
śluza Miłomłyn-śluza Zielona-jezioro Drwęckie-Miłomłyn

Opisywany tu szlak kanału Elbląskiego prowadzi częściowo dawnym korytem rzeki Liwy. Odcinek ten nie ma formalnie nadanej oficjalnej nazwy.

Zatoka przed śluzą
Przy śluzie Miłomłyn od strony północnej mamy do czynienia z szerokim rozlewiskiem, ze względu na połączenie szlaków wodnych - Kanału Iławskiego prowadzącego z Jezioraka, z Kanałem Elbląskim prowadzącym do Elbląga i do śluzy Miłomłyn. Tu możemy cumować po lewej stronie - do typowego drewnianego pomostu z dalbami cumowniczymi. Na przeciwległym brzegu jest przystań statków białej floty, a brzeg zakończony jest pionowymi betonowymi płytami. Tego miejsca do cumowania unikamy. W okolicy śluzy znajdują się również znaki żeglugowe, łaty wodowskazowe.


Śluza Miłomłyn

Śluza Miłomłyn w Miłomłynie jest typową śluzą na szlaku Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Oprócz śluzy Miłomłyn są jeszcze śluzy Zielona, Ostróda i Mała Ruś. Godziny otwarć mostów i śluz na całym szlaku od Gdańska do Iławy - klikamy tutaj.

W trakcie remontu pochylni Kanału Elbląskiego również śluzy poddano kompleksowej modernizacji i remontowi. Dawne tradycyjne rozwiązania, funkcjonujące od czasu budowy kanału, zostały zamienione na "sterowanie pilotem". Tradycyjne m
echanizmy napędowe wrót były dotychczas napędzane ręcznie - za pomocą korby. Wrota otwierały się przy pomocy łańcucha sprzężonego z drewnianą belką, zamocowanego do podstawy pomostu komunikacyjnego. Niestety, tego już nie zobaczymy, a szkoda. Z pewnością ulżyło to pracy operatorów śluz, ale z drugiej strony było żywym zabytkiem hydrotechnicznym. Teraz mamy operatora z pilotem, a z obu stron śluzy są semafory świetlne. Na pocieszenie dodam, że dawny, "ręczny" system sterowania można w każdej chwili przywrócić, chociaż wymaga to ponownego montażu części zdjętych elementów. W przypadku awarii elektroniki umożliwi to jednak śluzowanie. Śluza ma wrota jednoskrzydłowe. Różnica poziomów wody jest największa w Miłomłynie - wynosi aż  3,44 metra (dla porównania w Zielonej 1,89 m, w Ostródzie 2,04 m, w Małej Rusi 1,60 m).

  • Więcej o śluzie Miłomłyn i śluzowaniu na mojej stronie tutaj

Jezioro Liwskie
Tuż za śluzą niespodzianka. Nie wpływamy bowiem na kanał a na... jezioro Liwskie (spotkałem też nazwę Miłomłyńskie). W rzeczywistości trudno się zorientować, że to jezioro, gdyż akwatorium przypomina rozlewisko kanału obficie porośnięte roślinnością wodną. Jezioro ma długość około 400 metrów a z jego południowo-zachodniej części uchodzi potok Miłomłyński, którym kajakiem możemy zatoczyć pętlę wokół Miłomłyna (z przenoską). Nazwa jeziora i samo jezioro nie występuje w większości przewodników ani opisów szlaku Kanału Elbląskiego, podobnie zresztą jak zanikające jeziora na odcinku jezioro Ilińsk-jezioro Ruda Woda.

Śluza-Miłomłyn-śluza Zielona
Po przepłynięciu około 600 metrów kanał powraca do "standardowej" szerokości, jednak ze względu na to, że na długich odcinkach został poprowadzony starorzeczem rzeki Liwy, często jest wyraźnie szerszy.
Po dwóch zakrętach z lewej strony prywatne pomosty cumownicze, położonego nieopodal kanału gospodarstwa agroturystycznego. Po kolejnych dwóch z lewej strony wpada do kanału rzeka Korbajna. Szerokość kanału wyraźnie się poszerza. Za łagodnym zakrętem w prawo kanał biegnie przez mniej więcej kilometr prostymi odcinkami, z niewielkimi "zakosami" aż do mostu na drodze Liwa-Miłomłyn.
Na długich odcinkach gęste szpalery drzew tuż nad kanałem sprawiają, że w słoneczny dzień znadujemy co chwilę osłonę przed palącymi promieniami słonecznymi.

Śluza Zielona
jest typową śluzą na szlaku Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Oprócz śluzy Zielonej są jeszcze śluzy w Miłomłynie, Ostródzie i Małej Rusi. Wymiary komory śluzy są następujące: długość 34,19m, szerokość 3,55 m (jeszcze węższa jest śluza Mała Ruś - o szerokości zaledwie 3,19 m).
W trakcie remontu pochylni Kanału Elbląskiego również śluzy poddano kompleksowej modernizacji i remontowi. Dawne tradycyjne rozwiązania, funkcjonujące od czasu budowy kanału, zostały zamienione na "sterowanie pilotem". Tradycyjne mechanizmy napędowe wrót były dotychczas napędzane ręcznie - za pomocą korby. Wrota otwierały się przy pomocy łańcucha sprzężonego z drewnianą belką, zamocowanego do podstawy pomostu komunikacyjnego. Niestety, tego już nie zobaczymy, a szkoda. Z pewnością ulżyło to pracy operatorów śluz, ale z drugiej strony było żywym zabytkiem hydrotechnicznym. Teraz mamy operatora z pilotem, a z obu stron śluzy semafory świetlne. Na pocieszenie dodam, że dawny, "ręczny" system sterowania można w każdej chwili przywrócić, chociaż wymaga to ponownego montażu części zdjętych elementów. W przypadku awarii elektroniki umożliwi to jednak śluzowanie. Śluza Zielona ma wrota jednoskrzydłowe. Różnica poziomów wody w śluzie wynosi 1,89 m. Przed śluzą możemy z obu stron zacumować do drewnianego pomostu z polerami. W okolicy śluzy znajdują się również znaki żeglugowe, łaty wodowskazowe. Śluza wyposażona jest w sygnalizację świetlną.

  • Więcej o śluzie Zielona i śluzowaniu na mojej stronie tutaj

Śluza Zielona-jezioro Drwęckie
Za śluzą Zielona, kanał łagodnie meandruje, po dwóch zakrętach i przepłynięciu około kilometra dopływamy do mostu na trasie Liwa-Piławki. Tuż za mostem, na prawym brzegu
tablica szlaku kajakowego, z informacją że do sklepu spożywczego jest zaledwie 300 metrów. Sklep znajduje się w miejscowości Glimy. Ciekawostką jest połączenie Czarnego Stawu z kanałem, na kilometrze ~08.40, nie opisane w żadnych przewodnikach i nie widniejące na większości map. Ze względu na spłycenie i gęstą roślinność wodną na rozlewisko wpływamy jedynie kajakami. Dalej, po dwóch zakrętach kanał biegnie prostym, około kilometrowym odcinkiem, a na końcu, po dwóch zakrętach uchodzi do jeziora Drwęckiego.

Kilometraż Miłomłyn-jezioro Drwęckie

  • 00,00 km, śluza Miłomłyn stanowisko dolne, most
  • 00,00-00,90 km, jezioro Liwskie
  • 00,06 km, ujście rzeki Liwy z lewej
  • 02,30 km, ujście rzeki Korbajny z prawej
  • 03,49 km, most betonowy na trasie Miłomłyn-Liwa (w pobliżu miejscowość Liwa)
  • 04,40 km, ujście kanału obiegowego śluzy Zielona (do jazu)
  • 04,62 km, śluza Zielona
  • 04,70 km, ujście kanału obiegowego śluzy Zielona (do jazu)
  • 05,47 km, most betonowy na drodze Liwa-Piławki (w pobliżu miejscowość Glimy)
  • 08,40 km, połączenie Czarnego Stawu z kanałem
  • 10,60 km, ujście kanału do jeziora Drwęckiego ( inne dane 10,50 km)

Piotr Salecki (grudzień 2018, aktualizacja lipiec 2019, wrzesień 2020)

Za śluzą Miłomłyn - fot. Piotr Salecki (2016)

Odcinek śluza Miłomłyn-śluza Zielona - fot. Piotr Salecki (2016)

Szlak śluza Miłomłyn-śluza Zielona ma wiele długich, prostych odcinków - fot. Piotr Salecki (2016)

Śluza Zielona - awanport - fot. Piotr Salecki (2016)


Śluza Zielona - fot. Piotr Salecki (2016)


Most betonowy na drodze Liwa-Piławki - fot. Piotr Salecki (2016)

Za mostem tablica szlaku kajakowego z informacją że do sklepu 300 metrów - fot. Piotr Salecki (2016)
[aktualizacja 2020: tablicy na brzegu już nie ma]


Ujście Czarnego Stawu do kanału - fot. Piotr Salecki (2016)


Ujście Kanału Elbląskiego/Liwy do jeziora Drwęckiego - widok od jeziora w stronę kanału - fot. Piotr Salecki (2016)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź