Krynica Morska - zalewowa stolica

Krynica jest dla Zalewu tym, czym dla Mazur są Mikołajki czy Giżycko. Największy na Zalewie port jachtowy, gdzie żeglarze nie są dodatkiem. Czyste, morskie plaże, rozwinięte zaplecze handlowe, gastronomiczne, hotelowe, moc (czasem jarmarcznych) atrakcji. Na trasie każdego rejsu po Zalewie Wiślanym Krynica znajdzie się na pewno. Po pierwsze dlatego, że jest największym miastem i portem, położonym centralnie i płynąc mamy do wyboru w okolicy jedynie Tolkmicko. Po drugie chcemy wejść na Latarnię Morską (tel. 55 2476076, 2476047) i podziwiać wspaniałe widoki. Po trzecie, po odwiedzeniu kilku spokojnych, cichych i sennych miejscowości nad Zalewem mamy ochotę na trochę rozrywki, ruchu, gwaru, dyskotekę czy koncert (jeśli nie, zawsze możemy na noc popłynąć na drugą stronę, do Tolkmicka). Po czwarte idziemy na plażę!

W Krynicy Morskiej są dwa odrębne porty.

  • Port rybacki (dostępny dla jachtów) - opisywany tutaj
  • Port jachtowy - opisywany poniżej.
    Port jachtowy dzieli się na trzy odrębne części:
    - port jachtowy (Basen im. Leonida Teligi)
    - stary port jachtowy (basen nieczynny)
    - pirs pasażerski (statki) pomiędzy Portem Jachtowym a Starym Portem
Metryczka przystani 
nazwa:Port Pasażersko-Jachtowy Krynica Morska
alternatywna:Basen Jachtowy im. Leonida Teligi
ulica:ul. Bojerowców 4
kod, miasto:Krynica Morska
telefon55 247 61 12e-mailnie ma
typ przystanimiejska, osłoniętaśrednia głębokość2 metry
cumowaniedo y-bomów lub burtą do nabrzeży
Liczba miejsc~65
infrastrukturaPort Jachtowy jachtowa po modernizacji i przebudowie (nie wykonano wszystkich prac). 3 baseny żeglarskie, y-bomy lub nabrzeża do cumowania burtą, slip. Na nabrzeżach przyłącza prądu i wody. Toalety, prysznice oraz biuro portu jachtowego w osobnym, nowym budynku budynku.
ostrzeżenia nawigacyjnePrzy pirsie pasażerskim z obu stron cumują statki pasażerskie, które wypływają tyłem na akwen Zalewu obracając się przy wejściu do portu.
Na wschód od wejścia do portu niebezpieczeństwo pod wodą, oznakowane pławą kardynalną.
uwagi
Zarządcą Portu Jachtowego jest Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z Krynicy Morskiej, ul. Przyjaźni 1


Ważne informacje 
 Filmy  

Batymetria (2010)

Plan portu (2015)
   
Galerie zdjęć Artykuły  
  •  Port Krynica Morska po przebudowie czerwiec 2015 - tutaj
  • Wkrótce
 




Nowy Port Jachtowy w Krynicy Morskiej (Basen Żeglarski im. L. Teligi)

Wielka modernizacja 2010-2012...-2015...
Imponujący projekt przebudowy portu jachtowego w Krynicy, który rozpoczął się w 2010 roku, został w przeważającej części ukończony. Do 2014
ukończono większą część prac w basenie portowym, poza wybudowaniem pełnego falochronu na Nabrzeżu Południowym. Falochron powstał w latach 2014-2015.
Wyremontowano nabrzeża, opony służące jako odbijacze zastąpiły drewniane kantówki. Na kei jest dostęp do prądu i wody. W dwóch basenach postawiono pływające pomosty z y-bomami. Do części nabrzeży można cumować - jak dawniej - burtą. Obecnie (2015) z zaplanowanych prac - bezpośrednio w basenie portowym - pozostało do wykonania przedłużenie Pirsu Pasażerskiego i zamontowanie y-bomów przy Nabrzeżu Południowym i Pirsie Pasażerskim.
W trakcie modernizacji powstało nowe zaplecze - toalety i prysznice w oddanym do użytku nowym budynku socjalno-biurowym portu jachtowego. 


Zmiana zarządcy
Wielce zasłużony dla żeglarstwa w Krynicy JachtKlub Krynica Morska przez wiele lat zarządzał infrastrukturą portową. Kiedy port nie był ładny i zadbany do występowania w roli gospodarza nie było wielu chętnych. Po modernizacji ogłoszono przetarg i okazało się, że teraz gospodarzem będzie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z Krynicy Morskiej, ul. Przyjaźni 1, tel. 55 247 61 12. Zatrudniono więc pracownika w roli bosmana a Jacht Klub Krynica Morska pozostał wyłącznie w roli dzierżawcy jednego z pomieszczeń (dawnego bosmanatu), hangaru i basenu portowego nr. 1. To ten basen ze slipem. Te uwagi to nie krytyka obecnych gospodarzy, tylko troska o tych, którzy przez wiele lat zarządzali portami i przystaniami, czekając na planowane zmiany i remonty, a po ich wprowadzeniu nie mają możliwości dalszego działania.

Nowy Port Jachtowy
to basen o wymiarach ok. 250 na 160 metrów. Podzielony jest trzema pirsami na mniejsze baseny 1, 2 i 3. Wszystkie nabrzeża są betonowe. Zamiast opon nabrzeża zostały osłonięte pionowymi, drewnopodobnymi kantówkami (jedynie Nabrzeże Południowe takich osłon w czerwcu 2015 nie posiadało). Nabrzeże Wschodnie, z którego wchodzimy na wszystkie trzy pirsy, Nabrzeże Północne (mające na prawie całej długości obniżoną wysokość w stosunku do pozostałych). Wreszcie od zachodu zamyka port Nabrzeże Pasażersko-Jachtowe, będące częścią Pirsu Pasażerskiego, o którym dalej. Przy pirsie numer 2
oddano do użytku nowy budynek socjalno-sanitarny portu jachtowego.

Basen nr 1,
zwany także Basenem Bosmańskim, jest dzierżawiony przez JachtKlub Krynica Morska. Miejsca cumownicze przeznaczone przeważnie dla stałych rezydentów. Ich jachty cumują tutaj do boi, dziobem lub rufą do nabrzeża. W basenie tym cumują również jednostki profesjonalne - m.in. motorówka policyjna, jest wreszcie miejsce dla jednostek korzystających ze slipu.

W kolejnym basenie - nr. 2,
znajdują się pływające pomosty. Cumujemy do y-bomów, niestety część z nich jest bardzo krótka więc musimy odpowiednio manewrować szpringami.

Basen nr. 3,
zlokalizowany najbliżej Zalewu Wiślanego nie został zmodernizowany do końca. Wyremontowano Nabrzeże Wschodnie i Pirs numer 3, przy którym zlokalizowane są również y-bomy.

Po wykonanej w 2015 roku przebudowie, Nabrzeże Południowe pełni funkcję klasycznego falochronu (w przyszłości mają tu być zamontowane y-bomy). Niestety, przy wiatrach dociskających od strony Zalewu falowanie nadal występuje, pojawia się fala odbita. Zjawisko to powinno ulec zmniejszeniu po przedłużeniu Pirsu Pasażerskiego.

W narożniku portu zlokalizowany jest budynek JachtKlubu Krynica Morska a w nim bosmanat i tawerna. Obok hangar i warsztaty. Z drugiej strony hangaru jest obecnie zamknięty budynek, gdzie dawniej były toalety i prysznice.

Cumujemy
Cumujemy do y-bomów lub burtą do nabrzeża. Stali bywalcy stosują też w wybranych miejscach (w razie dużego tłoku) cumowanie dziobem do nabrzeża, rzucając kotwicę na długiej linie z rufy. Dostęp do prądu i wody - na nabrzeżach oraz na zmodernizowanych pirsach. Otoczenie portu od strony wschodniej, to pole namiotowo-caravaningowe, z mizernym obłożeniem, dzięki czemu możemy korzystać z rozległej zielonej polany aby rozpalić ognisko (wcześniej lepiej spytajmy bosmana) czy zjeść dla odmiany posiłek na brzegu, przy kilku stołach z bali. Obecnie teren ten jest zagrodzony i będą tam prowadzone prace zgodnie z projektem przebudowy portu jachtowego.

Okolica już nie taka głośna...
Na placu, zaraz za Masztem Flagowym, gdzie przez wiele lat bazowało wesołe miasteczko i dyskoteka obecnie trwa budowa. Co tam powstanie - zobaczymy. W okolicy typowo "turystycznej" znajdziemy oczywiście kilkadziesiąt budek z kiełbaskami, szaszłykami, pocztówkami i innymi „pamiątkami znad morza”. Przewalają się tłumy ludzi. Hałas (choć nie taki jak kiedyś) będzie na pewno. Albo więc wychodzimy się bawić, organizujemy imprezę szantową w żeglarskim gronie albo... uciekamy przed nocą, na przykład do pobliskiego Tolkmicka. Należy podkreślić, że mimo wielkiej masy podchmielonych często młodych ludzi na terenie portu i w pobliżu w zasadzie jest bezpiecznie, także wieczorem – nie dochodzi do awantur, zaczepiania żeglarzy czy bójek.

Pirs pasażerski
ma długość około 100 metrów. Dobijają do niego jednostki pasażerskie białej floty, statki typu kontroler i okazjonalnie pchacze i inne. Pirs rozdziela dwa porty jachtowe – stary i nowy. Pirs ma dwa nabrzeża – Nabrzeże Pasażersko-Jachtowe (zlokalizowane od od strony Nowego Portu Jachtowego) i Nabrzeże Pasażerskie (od strony Starego Portu)  które przechodzi dalej w nieużywane obecnie Nabrzeże Jachtowe. Przy Nabrzeżu Pasażersko-Jachtowym, czyli od strony nowego portu jachtowego, statki cumują na razie na przeważającym odcinku. Po przebudowie i wydłużeniu Pirsu Pasażerskiego, powstanie tu miejsce dla jachtów. 

Stary Port Jachtowy
Położony jest po zachodniej stronie Pirsu Pasażerskiego. Wcina się w ląd wzdłuż deptaku, dochodząc prawie do drogi Kąty Rybackie-Krynica-Sztutowo. Obecnie nie wolno tutaj wchodzić jachtom – a szkoda.

Port składa się z długiego, prostokątnego basenu, którego początkową, wschodnią część stanowi około 120-metrowy Pirs Pasażerski, otwarty od strony zachodniej na wody Zalewu. Dalej Pirs Pasażerski przechodzi w Nabrzeże Jachtowe, typu skarpowego, porośnięte drzewami i zielenią. Nabrzeże Skarpowe i Północne to trzciny i teren podmokły, dalej rozciąga się teren toru gokartowego. Kilka lat temu w porcie stały zacumowane koszarki, pełniące rolę restauracji na wodzie. Teraz ten basen portowy jest praktycznie niewykorzystywany, chociaż dostępny (w sezonie 2004 cumował tam m.in. okazyjnie lodołamacz, o zanurzeniu około 1,5 metra). Wielką zaletą tego miejsca jest brak falowania, które daje się z kolei we znaki cumującym w Nowym Porcie Jachtowym, przy wiatrach od strony Zalewu (po wybudowaniu pełnego falochronu falowanie się zmniejszyło ale nadal występuje). Niewielkim nakładem środków można zbudować pomosty, wyciąć trochę krzaków, wbić polery cumownicze...

Tor podejściowy
Już z daleka drogę do Krynicy pokazuje nam Latarnia Morska, położona nieco na wschód od portu. Jeżeli płyniemy wzdłuż brzegu od strony Piasków, zaoczymy jeszcze dużo wcześniej maszt telekomunikacyjny, ze światłem stroboskopowym, świecącym całą dobę.

Z głównego toru wodnego Zalewu podejście do Krynicy Morskiej rozpoczyna pława TOL (biało czerwona pława świetlna z kulą, światło białe o okresie 10 sekund). Następnie prowadzą nas pławy torowe nieświecące (czerwone, zwieńczone czerwonym walcem – wyznaczają granicę lewej strony toru wodnego, mijamy je lewą burtą) 2/E i 4/E. Potem pława KM-E świecąca kardynalna czarno-żółto-czarna, zwieńczona czarnymi stożkami skierowanymi w górę i w dół. Jej charakterystyka świetlna – światło białe o okresie 10 sekund. Wyznacza wschodni skraj Mielizny Krynickiej i lewą stronę toru wodnego. Są wstępne plany zastąpienia jej pławą oznakowania bocznego, czerwoną z walcem na szczycie. Następna pława torowa nieświecąca 6/E – czerwona z czerwonym walcem na szczycie – wyznacza lewą stronę toru wodnego.

Nieco bliżej portu, tym razem od strony wschodniej wystawiona jest pława kardynalna, czarno-żółto czarna, ze stożkami zwróconymi ostrzami ku sobie, tzw. francuzka. Płynąc do Krynicy zostawiamy ją oczywiście daleko po prawej burcie. Pława ta ostrzega przed podwodnym niebezpieczeństwem – pozostałościami po betonowych elementach zatopionych w wodzie. Podobno zostały one już wydobyte, ale jednak pława nadal jest wystawiana, uważajmy więc.

Jeżeli płyniemy „na skróty” od strony zachodniej, możemy natknąć się także na pławę nieświecącą kardynalną KM-S (na górze dwa czarne stożki skierowane ostrzami w dół). Oznacza ona południowy skraj Mielizny Krynickiej. Jachty o zanurzeniu powyżej jednego metra powinny bezwzględnie podchodzić w osi toru wodnego, pozostali muszą jedynie uważać na miecz.

Nabieżniki
 
Głowica Nabrzeża Południowego: światło zielone zielone na zielonej kolumnie (od 2015 roku)

Pozostał nabieżniki
skoncentrowane są na Pirsie Pasażerskim.
Światło/znak przedni: czerwony słup z białym trójkątem zwróconym ostrzem ku górze. Światło czerwone izofazowe, okres 2 sekundy.
Światło/znak tylny: czerwona kratownicowa wieża z białym trójkątem zwróconym ostrzem ku dołowi. Światło czerwone stałe.

Latarnia morska Krynica
to ceglastoczerwona okrągła gładka wieżą z białą galerią. Świeci światłem błyskowym białym, o błyskach dłuższych niż 2 sekundy. Położona jest nieco na wschód od portu.

Niebezpieczeństwa:

są dwa. Mielizna Krynicka, leżąca na zachód od portu stanowi przeszkodę dla jachtów o zanurzeniu powyżej 1 m. Oznakowana jest dwiema pławami kardynalnymi KM-S i KM-E. Drugie to podwodne żelastwa i betonowe przeszkody na wschód od portu. Ostrzega przed nimi pława kardynalna. Natkniemy się na nią szczególnie, gdy będziemy płynąć do Krynicy od strony Piasków bliżej brzegu. Podchodząc w osi toru podejściowego, zostawimy pławę i przeszkody po prawej burcie. Szczegóły w dziale Tor Podejściowy.

Portowe manewry
Mówimy oczywiście o Nowym Porcie Jachtowym, gdyż Stary jest (mam nadzieję tymczasowo) wyłączony z eksploatacji dla jachtów. Akwatorium portu pozwala na swobodne manewry pod żaglami, musimy jednak uważać na wodoloty i statki białej floty, które pływają z dużą częstotliwością i często manewrują, np. wypływając z portu tyłem. Przypominamy sobie co oznaczają trzy krótkie dźwięki! Podejście wodolotu powoduje sporą falę, w całym porcie, co bierzmy pod uwagę przy manewrach i cumowaniu. Wiatr też potrafi „odkręcić”, więc najlepiej mieć przygotowany silnik „na luzie”. Obkładamy cumy i szpringi. Głębokości w basenie około 2 metrów, przy czym basen numer 1 jest zdecydowanie zawsze najpłytszy. Jeżeli mamy miecz, podkręćmy go trochę. [aktualizacja lipiec 2015: w sezonie 2015 wodoloty nie kursują].

Portem administruje miasto Krynica Morska, a część przystani - basen numer 1 (Basen Bosmański) jest wydzierżawiony przez JachtKlub Krynica Morska, któremu szefuje Jan Kacpura, niegdyś także bosman z ramienia Urzędu Morskiego, jednocześnie w Krynicy i w Piaskach. Jeśli chcemy posłuchać ciekawych historii z przeszłości, odwiedźmy go w klubie biurze na terenie portu.

Krynica Morska 2015 - relacja naszego Współpracownika i Czytelnika M.mmm
Piotrze - w Twoim najnowszym opisie jachtowej przystani w Krynicy Morskiej jest sporo o tym co było, ale niestety niewiele przydatnych informacji o tym co jest (w sensie dokąd albo do kogo pójść żeby dziś ustalić miejsce postoju, zapłacić, co przystań oferuje w pakiecie, etc...). Z Twojego opisu przebija się też jakby zdziwienie i żal, że przetarg na prowadzenie mariny wygrała spółka miejska, od wodociągów i wywożenia ludzkiego guana pepsiarami...
Tymczasem ja, po wizycie w Krynicy i po wcześniejszym pobycie w Błotniku, Rybinie, Osłonce, Kątach, Elblągu i Tolkmicku, uznaję że właśnie Krynica jest jedyną wśród wymienionych przystanią, która ma sympatyczną i kompetentną obsługę. I jest to jedyna wśród wymienionych przystań z... cywilizowanymi zwyczajami (no, oprócz Błotnika). Ponadto - Krynica to chyba jedyna przystań z w miarę rozsądnym cennikiem.

Tylko w Krynicy w porę i życzliwie wskazano nam możliwie mało zafalowane miejsce. Tylko w Krynicy stwierdzono, że opłaty pobrać można później niż natychmiast, czyli kiedy ja będę gotów, znaczy jak się ogarniemy z cumami i odbijaczami (wiało 6/7 SW). Tylko w Krynicy korzystanie z prysznica jest "w cenie". Same prysznice i toalety są nie tylko czyste ale... UWAGA - zawsze bezproblemowo otwarte (24h).

Uważam, że normalne, przyzwoite funkcjonowanie tej przystani to żaden fenomen - tylko dzieło ludzi. Renata - krynicka bosmanica, jest doświadczoną żeglarką, jej koledzy i koleżanki nawet jeżeli nie żeglują to na pewno mają pojęcie o tym co robią. Już tak niewiele wystarczyło, by uczynić Krynicy chlubny wyjątek w mojej krytycznej ocenie odwiedzonych na początku sierpnia nad-zalewowych i pętlowych przystani...

Dlatego pomyślałem, że o ich solidnej pracy oraz o tym gdzie ich spotkać - warto napisać. A to, czy pracują dla przedsiębiorstwa kanalizacji miejskiej, dla sieci Biedronka czy też dla sezonowego wesołego miasteczka - jest mi obojętne...
M.mmm


Nowy budynek zaplecza socjalnego i biuro Portu Jachtowego - na wprost Pirsu nr 2 - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Nowy budynek zaplecza socjalnego i biuro Portu Jachtowego widok z z Nabrzeża Wschodniego - na wprost Pirsu nr 2 - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Widok na wyjście z Portu Jachtowego. Po przedłużeniu Pirsu Pasażerskiego będzie o wiele mniej miejsca na manewry ale jest nadzieja, że ograniczy to falowanie - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Nowy budynek zaplecza socjalnego i biuro Portu Jachtowego - na wprost Pirsu nr 2 - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Widok na y-boomy z Pirsu nr 1, w głebi Nabrzeże Wschodnie - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Basen nr 1 (Bosmański). Od lewej Nabrzeże Północne (to obniżone), Nabrzeże Wschodnie z widocznym budynkiem tawerny (żółtym) i przyległym biurem YK Krynica Morska (białym) 2 - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Nabrzeże Nabrzeże Południowe a przed nim pomost będący przedłużeniem Pirsu nr 2 z y-bomami. Na krańcu pomostu a także na wystającym fragmencie Nabrzeża Południowego ustawione latarnie na żółtych słupach - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2012)


Wyjście z Portu Jachtowego w Krynicy - kraniec Nabrzeża Południowego - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Wyjście z Portu Jachtowego w Krynicy z nieco innej perspektywy  - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Wyjście z Portu Jachtowego w Krynicy - widoczny z prawej strony Pirs Pasażerski ma zostać przedłużony - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Slip widziany z Pirsu nr 1 - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Wejście na Pirs nr 2 - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Pomost będący przedłużeniem Pirsu nr 2 - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Nabrzeże Wschodnie z widocznym na pierwszym planie wejściem na Pirs nr 2 - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Nabrzeże Południowe. Widać wyraźnie, że jego wewnątrzna część nie jest jeszcze osłonięta drewnianymi kantówkami. W przyszłości mają tam być ustawione y-boomy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Nabrzeże Północne - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Panorama Portu Jachtowego w Krynicy z Nabrzeża Północnego - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Fragment Basenu nr 1 (Bosmańskiego). Widoczny slip a po prawej Pirs nr 1 z jachtami cumującymi do boi. To miejsca rezydenckie YK Krynica Morska - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2015)


Wizualizacja portu w Krynicy w trakcie przebudowy - stan na lato 2015 - aby powiększyć - kliknij


Wizualizacja portu w Krynicy po kompletnej przebudowie

A oto zakres prac przewidzianych do wykonania w Krynicy Morskiej:

  • przedłużenie istniejącego Pirsu Pasażerskiego na odcinku o długości 90,0 mb;
    dotychczas niezrealizowane
  • wykonanie podczyszczenia dna w akwenie portowym do projektowanej głębokości 2,50 m;
    [w 2015 gwarantowana głębokość około 2 metrów - redakcja czerwiec 2015]
  • adaptacja systemu oznakowania nawigacyjnego portu;

Sondaż wykonany w maju 2010 publikujemy dzięki uprzejmości Urzędu Morskiego w Gdyni.

  • Krynica Morska opis archiwalny, aktualny do 2012 roku - tutaj
  • Krynica Morska opis archiwalny, aktualny do 2014 roku - tutaj

Piotr Salecki (czerwiec 2015)

Odpowiedzi

Panowie, czapki z głów przed panią Bosman.

Chciałbym przyłączyć się do zdania "Czytelnika i Współpracownika" na temat Krynicy. Co prawda, za ciężkie pieniądze, port został został haniebnie spaprany i jak wcześniej, fala wchodząca przez główki z południowego-zachodu, wyrywa knagi w zacumowanych jednostek i ścina śruby w oszalałych y-bomach, ale (choć w warunkach portów Zalewu Wiślanego wydaje się to niemożliwe) naprawdę można się tam umyć w czystej toalecie o każdej porze dnia i nocy w ramach godziwej opłaty w ładnym, kulturalnym porcie. W Kątach np. administrator portu sądzi, że żeglarze po godzinie dwudziestej sikają do tej samej wody, w której się potem kąpią, a do prądu podłączają się rano, aby np.podłączyć lokówkę, bo po co komu prąd w nocy... W nocy się przecież śpi... Pani Renata, jest dobrym duchem tej przystani. Nie tylko nie pozwala zdesperowanemu sternikowi rozbić dziobu o pięknie wyremontowany pirs tego rozkiwanego portu, ale zawsze uśmiechnięta i życzliwa służy radą i dobrym słowem. Na to wszystko ma jeszcze jedną cechę, która odróżnia ją od wszystkich innych bosmanów tego kawałka świata... Można spokojnie zostawić jacht pod jej czujnym okiem bez lęku o jego bezpieczeństwo. Nigdy i nigdzie nie widziałem bosmana, z takim zaangażowaniem regulującego szpringi na pozostawionych pod jej opieką jednostkach, obcych skądinąd ludzi... Tak więc, po sezonie 2015, polecam również Krynicę, dziękuję pani Renacie za pomoc i życzliwość, a rezydentom gratuluję Bosmana. Leszek, m/y AutosanH2O

Dodaj nową odpowiedź