Most obrotowy został w 2016 roku zlikwidowany i zastąpiony mostem stałym.
Mostowy unikat
Obrotowy most kolejowy w Gdańsku-Przeróbce składa się z trzech przęseł, z których środkowe jest obracane. Przęsła wsparte są na trzech betonowych filarach. Środkowy filar, największy z nich, stanowi oś obrotu obracanego przęsła mostu. Wzdłuż betonowych filarów zamocowane są resztki drewnianych odbojnic, wystają z nich śruby i inne elementy. Przy środkowym filarze zlokalizowane są również metalowe kratownice z drabinkami dla obsługi mostu. Dwa zewnętrzne przęsła mają kratownicowe filary.
Most nie był otwierany od wielu lat, w praktyce od lat sześćdziesiątych, po przebudowaniu na stały Mostu Siennickiego, ale cały czas jeżdżą po nim pociągi. Jednotorowa (na moście) linia prowadzi z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk i Portu Północnego. Natomiast ruch wodny odbywa się jednokierunkowo, pod przedzielonym betonowym filarem środkowym przęsłem. Informuje o tym odpowiednie oznakowanie.
Most stanowi zabytek techniki, cenny zarówno dla miłośników dróg wodnych jak i miłośników kolei.
Przyszłe zmiany
Jak PKP informowały w 2007 roku: "Trwają przygotowania do budowy nowego, dwutorowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą, który zastąpi stary, jednotorowy most obrotowy. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a ich partnerem - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk". Most będzie obiektem zwodzonym lub wysokowodnym, z przęsłem stałym. Projekt "Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk", dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej, obejmuje także gruntowne zmodernizowanie linii kolejowej Pruszcz Gdański - Port Północny. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi około 80 mln euro. Przetargi na roboty budowlane ogłoszone będą w roku 2010, a zaczną się one w 2011 roku.
Założenia techniczne nowego mostu:
* Długość mostu - 70 m
* Liczba torowisk - 2
* Rodzaj trakcji – elektryczna i spalinowa
* Prześwit pomiędzy przęsłem a lustrem wody - 8 m
* Prześwit pomiędzy alternatywnym przęsłem podnoszonym (o 2 m) a lustrem wody - 6
* Zdolność przelotowa mostu - 105 par pociągów na dobę
* Szerokość żeglownego toru wodnego pod mostem - 60 m

Obrotowy most kolejowy z lotu ptaka - na pierwszym planie, za nim nowy most wantowy.

Widok od strony Mariny Gdańsk - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2009)

Widok od strony Górek Zachodnich - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2006)

Statek pasażerski Polonaise przepływa pod mostem. Fot. Piotr Salecki (wrzesień 2006)
Piotr Salecki (październik 2010, aktualizacja 2016)
Odpowiedzi
Pod prąd
Dodaj nową odpowiedź