Stronę tę stworzyłem, aby zachęcić wodniaków do pływania po największym i najbardziej zróżnicowanym szlaku wodnym w Polsce - Pomorskim Szlaku Żeglarskim.
Do współredagowania strony zachęcam wszystkich, którzy chcieliby podzielić się swoimi doświadczeniami. Tym którzy już pomogli - dziękuję tutaj. Chętnie udzielę wszelkich porad. Do zobaczenia na wodzie! Ahoj!
Nogat ma 62 kilometry i jest najdłuższą rzeką, leżącą w całości na Żuławach. Łączy Wisłę z Zalewem Wiślanym i szlakiem Pojezierza Iławskiego - poprzez Kanał Jagielloński. Stanowi południowe ramię Pętli Żuławskiej. Nogat stanowi podstawową drogę wodną, dla jachtów płynących z prądem Wisły na szlak Pojezierza Iławskiego. Jest również jedną z najważniejszych, po Szkarpawie rzek Pętli Żuławskiej. Ową pętlę zataczamy płynąc Nogatem, Wisłą, Szkarpawą i następnie dopływamy z powrotem do szlaku Nogatu. Rzeka jest skanalizowana na odcinku od Białej Góry do śluzy w Michałowie, natomiast od Michałowa do ujścia do Zalewu jest rzeką żeglowną swobodnie płynącą. Prąd rzeki jest minimalny, choć po uruchomieniu elektrowni wodnych przy śluzach Michałowo i Szonowo nieco się powiększył. Dopuszczalne zanurzenie na odcinku skanalizowanym wynosi 1,6 m, a na wolno płynącym - 1,4 m. Szlak żeglowny jest oznakowany typowo dla wód śródlądowych - lewa strona szlaku to zielone stożkowe boje, prawa strona - czerwone walce. Część boi ma fosforyzujące paski, ułatwiające ich dostrzeżenie o zmroku i w nocy.
Rejs Nogatem z Białej Góry do śluzy Szonowo - Pomorski Szlak Żeglarski
Rejs Nogatem ze śluzy Szonowo do Malborka - Pomorski Szlak Żeglarski
Rejs Nogatem z Malborka do śluzy Michałowo - Pomorski Szlak Żeglarski Śluzy Na rzece jest pięć śluz (jedna nieczynna). Pozostałości po szóstej śluzie to Wrota Przeciwpowodziowe w Bielniku (stale otwarte), łączące Nogat z kanałem Jagiellońskim. Dwie śluzy (jedna stale otwarta) zlokalizowane są w wyjątkowym węźle hydrotechnicznym w Białej Górze. Śluzy powodują, iż na Nogacie prąd jest minimalny. Śluzy mają około 57 metrów długości i 9,5 metra szerokości. W odróżnieniu od śluz w Przegalinie i Białej Górze, różnica poziomu wody w każdej ze śluz wynosi co najmniej dwa metry (największa w śluzie Rakowiec nawet 2,75 m). Z tego względu należy odpowiednio pracować cumami podczas śluzowania.
Przystanie na rzece od Wisły do Zalewu Wiślanego są obecnie dwa miejsca gdzie znajdują się profesjonalne przystanie żeglarskie - w Białej Górze i Malborku. Wybudowano je w ramach projektu Pętla Żuławska. W Malborku oprócz nowowybudowanej przystani mamy też do dyspozycji funkcjonujące dawniej obiekty miejskie, gminne i prywatne, nabrzeże przy Zamku Krzyżackim a nawet... barkę restauracyjną [aktualizacja: w miejscu barki od 2017 roku jest przystań]. Oprócz tego na szlaku znajdują się nieliczne pomosty oraz miejsca do biwakowania (tych jest więcej). Od 2019 roku na Nogacie powstały przystanie kajakowe, do których mogą cumować jachty.
Od Białej Góry do ujścia mamy następujące przystanie i miejsca do zacumowania:
Biała Góra
ujście Starorzecza Nogatu - Piekło
Pogorzała Wieś (przystań kajakowa w budowie)
ujście Kanału Uśnickiego
Malbork przystań klubu kajakowego
Malbork przystań i kąpielisko miejskie (pomostu częściowo zrujnowane)
Malbork - Nabrzeże Zamkowe
Malbork - przystań Flisak
Malbork - przystań Park Północny
Malbork - port towarowy
Rakowiec - zrujnowany pomost (przed śluzą Rakowiec, 200 metrów do stacji paliw) aktualizacja: od 2022 pomost jest wyremontowany
Janówka - przystań kajakowa (od 2020 roku)
Ząbrowo - przystań kajakowa przy Wodociągu Żuławskim (od 2020 roku)
Jazowa - minipomost w kiepskim stanie technicznym
Kępki - pomost przy kościele (przed mostem)
Kępki - przystań kajakowa (od 2021 roku) - za mostem. Trudno dostępna, od nurtu do przystani długi odcinek zagęszczonej roślinności wodnej
Nowotki, ujście Kanału Łososiowego dawnej delty Nogatu (w kanale nieoznakowana linia energetyczna)
ujście Brajteryny, 54°15'20.9"N 19°17'16.9"E - miejsca biwakowe przy zamkniętym ujściu jednego z dawnych ramion Delty Nogatu
Kanał Trzcinowy, tuż przy ujściu Nogatu do Zalewu Wiślanego
Więcej o przystaniach na Nogacie
Nowe przystanie żeglarskie na Nogacie w Białej Górze - tutaj
Nowe przystanie żeglarskie i miejsca cumowania w Malborku: Nabrzeże Zamkowe - tutaj i przystań Park Północny - tutaj
Przystanie jachtowe i miejsca cumownicze w Malborku -tutaj
Przeszkody nadwodne Przez rzekę przechodzą liczne stałe mosty (w Kępkach, Jazowej, Malborku i Białej Górze), i linie wysokiego napięcia. Aktualizowany wykaz jest tutaj:
Linie wysokiego napięcia na Nogacie i rzekach Pętli Żuławskiej - tutaj
W miejscowości Kępki przez rzekę przechodzi niski most drogowy, który miał być mostem tymczasowym. Jego parametry - prześwit od 3,3 m. przy wysokiej wodzie do 3,7 m przy niskiej wodzie - nie odpowiadają wymaganiom drogi wodnej kl II jaką jest Nogat. Podczas przechodzenia pod tym mostem należy bardzo uważać. Z powodu licznych mostów i linii energetycznych jachty płyną przeważnie cały czas z położonym masztem, chociaż szerokość rzeki pozwala na swobodne halsowanie. Wzdłuż rzeki ciągną się wały przeciwpowodziowe. Po wybudowaniu śluz nie występuje już jednak zagrożenie powodziowe, dlatego wały w razie uszkodzeń nie są naprawiane.
Połączenia Nogatu z innymi drogami wodnymi
w Białej Górze na Wisłę, którą możemy dopłynąć pod prąd do Gniewu, Bydgoszczy, Warszawy a z prądem do Gdańska i na wody Zatoki Gdańskiej lub przez śluzę Gdańską Głowę na wody Szkarpawy i Pętli Żuławskiej - tutaj
00,43 km Wielki Upust (nieeksploatowana śluza, przepust i jaz)
00,45 km Przystań żeglarska Biała Góra (prawy brzeg)
03,40 km zrujnowane przyczółki mostu Jagow
04,00 km ujście Starego Nogatu (lewy brzeg)
09,00 km Pogorzała Wieś (lewy brzeg), na lewym brzegu czynna przystań w budowie
13,40 km linia wysokiego napięcia (1) na wysokości 20 metrów
14,50 km śluza Szonowo, w komorze śluzy nieoznakowana linia energetyczna (2) wys. ok. 12 m [aktualizacja: od 2022 roku linia jest oznakowana]
16,50 km linia wysokiego napięcia (3) na wysokości 14 m (inne dane wskazują na 17,1 lub 16,1 km)
18,05 km Malbork, przystań żeglarska OSiR, po generalnym remoncie w latach 2021-2022
18,21 km Malbork, most drogowy na drodze krajowej 50 i 22
19,00 km Malbork, Zamek Krzyżacki (prawy brzeg)
19,10 km Malbork, Nabrzeże Zamkowe (prawy brzeg)
19,20 km Malbork, kładka dla pieszych
19,30 km Malbork, Barka "U Flisaka" (lewy brzeg) - od 2017 nie ma barki, jest przystań u Flisaka z nabrzeżem cumowniczym, nazywana również Stanicą u Flisaka
19,60 km Malbork, most kolejowy
19,70 km Malbork, ujście Kanału Juranda (odnogi Malborskiej Młynówki). W pobliżu zarośnięta zatoczka.
21,00 km Malbork, przystań żeglarska "Park Północny"
21,20 km Malbork, ujście Malborskiej Młynówki (niewidoczne z wody)
22,18 km Malbork, port towarowy
23,10 km Malbork, pomost cumowniczy blisko stacji benzynowej, prawy brzeg, inne dane 23,6 km
23,95 km śluza Rakowiec, nad śluzą napowietrzny przepust rurowy (4) ok. 12 metrów
26,70 km nowa linia wysokiego napięcia (5), dane do sprawdzenia, brak tablic ostrzegawczych!
28,00-31,00 km wieś Szawałd (prawy brzeg)
32,00 km linia wysokiego napięcia (6) na wysokości 18,5 m
32,00 km wieś Stare Pole (lewy brzeg)
33,00 km tu kiedyś stała wysoka wieża obserwacyjna (lewy brzeg)
34,00 km wieś Letniki
34,50 km stacja uzdatniania wody dla Malborka, przypominająca opuszczoną bazę wojskową
38,59 km śluza Michałowo, w śluzie linia wysokiego napięcia (7), brak tablic ostrzegawczych
39,30 km linia wysokiego napięcia (8) na wysokości 14,8 m
około 42-44 km linia wysokiego napięcia (9) niezaznaczona na mapach na wysokości 16 metrów
44,00 km Wieś Wierciny (prawy brzeg)
44,50 km pomiędzy Wiercinami a Jazową linia wysokiego napięcia (10) na wysokości 13 metrów
ok. 45 km nowy most drogowy trasy E7 - od 2017 roku
45,85 km most drogowy w Jazowej na trasie Gdańsk-Elbląg-Warszawa (E 7) za mostem na lewym brzegu mały pomost cumowniczy
47,80 km linia wysokiego napięcia (11) na wysokości 33 metrów
50,00 km wieś Kępki na lewym brzegu, prywatne pomosty, pomost cumowniczy przy kościele
50,80 km most drogowy w Kępkach
51,10 km linia wysokiego napięcia (12) na wysokości 15 m
51,60 km wejście na Kanał Jagielloński (prawy brzeg)
54,00 km początek Cieplicówki
57,9 km Kanał Łososiowy (prawy brzeg), spławny na długości ok.600 metrów, w kanale niska, nieoznakowana linia energetyczna (część przewodniki podają kilometraż 57,9 km)
59,2 km Zamknięte wałem i zastawką ujście Brajteryny. W okolicy kilka dobrych miejsc do biwakowania.
59,60 km linia wysokiego napięcia na wysokości 12,3 m [aktualizacja 2015: linia wiosną 2015 poprowadzona pod dnem rzeki]
61,4 km ujście Kanału Trzcinowego
62,00 km ujście Nogatu do Zalewu Wiślanego
00,00 km Nogat to odgałęzienie Wisły. Wpływając z Nogatu na Wisłę warto pamiętać, że na wprost na Wiśle znajduje się rozległa piaszczysta płycizna. Wypływając na Wisłę trzymamy się prawego brzegu. Ale wracamy na Nogat. Po wpłynięciu w z Wisły widzimy przed sobą mury budowli hydrotechnicznej węzła wodnego w Białej Górze (to dwie śluzy, dwa jazy, oraz... przepust-tunel). Pierwszy z obiektów to śluza Biała GóraTo dlatego, że czasem poziom wody w Nogacie bywa wyższy, od poziomu wodny na Wiśle.
03,40 km Zrujnowane przyczółki dawnego mostu Jagow Brucke. W okolicy znajduje się na prawym brzegu dogodne miejsce do biwakowania.
04,00 km Ujście kanału Stary Nogat (ten odcinek nazywany jest również Starorzeczem Nogatu) - słabo widoczne ze względu na trzcinowisko. Można nim dopłynąc do miejscowości Piekło. Jeśli poradzimy sobie z początkowym przejściem przez zieloności kanał rozszerza się i można nim swobodnie płynąć.
09,00 km Pogorzała Wieś na lewym brzegu. Czynna przystań, w trakcie rozbudowy (2017)
14,50 km Śluza Szonowo
Więcej na temat śluzy tutaj
18,05 km Malbork przystań OSiR na prawym brzegu.
18,21 km Most drogowy
18,30 km - 19,2 km Zabudowania Zamku Krzyżackiego na prawym brzegu.
19.10 km Nabrzeże Zamkowe. Możliwość cumowania (uwaga wysokie opłaty, których jednak najczęściej nikt nie pobiera). Nabrzeże często zajęte przez białą flotę lub łodzie wożące turystów.
19,30 km Barka Flisak zlokalizowana na koszarce na lewym brzegu. Restauracja z możliwością zacumowania. Po złożeniu zamówienia w barze postój dzienny bezpłatny. Opłata dodatkowa za media, prąd, wc. [aktualizacja 2017 - obecnie to nabrzeże cumownicze z restauracją Flisak na brzegu].
19,60 km Most kolejowy.
21,00 km Przystań żeglarska "Park Północny" w Malborku na prawym brzegu. 22,18 km Port żeglugi towarowej na prawym brzegu.
22,50 km Zrujnowany pomost cumowniczy na prawym brzegu. Blisko stąd do stacji benzynowej. [aktualizacja 2020: pomost został wyremontowany, a w pobliżu są już dwie stacje benzynowe].
23,95 km
Zdjęcia pokazują szlak Nogatu w kierunku od Zalewu Wiślanego do Wisły
Wrota Przeciwpowodziowe w Bielniku to początek Kanału Jagiellońskiego - fot. Piotr Salecki
Most w Kępkach - fot. Piotr Salecki
Nogat za Jazową - fot. Piotr Salecki
Śluza Michałowo - fot. Piotr Salecki
To nie jest opuszczona baza wojskowa a ujęcie wody Centralnego Wodociągu Żuławskiego - fot. Piotr Salecki
Śluza Rakowiec - różnice poziomów wody w śluzach Nogatu są znaczne - fot. Piotr Salecki
Przystań Pętli Żuławskiej Park Północny w Malborku - fot. Piotr Salecki
Nabrzeże Zamkowe w Malborku - fot. Piotr Salecki
Taką panoramę zamku najlepiej podziwiać z wód Nogatu - fot. Piotr Salecki
Wysoki prawy brzeg za Szonowem - fot. Piotr Salecki Przyczółki mostu Jagow Brucke zniszczonego podczas wojny - fot. Piotr Salecki Przystań Pętli Żuławskiej w Białej Górze - fot. Piotr Salecki W Białej Górze tunel prowadzi przez nieczynną śluzę z Nogatu na Liwę - fot. Piotr Salecki Śluza Biała Góra to monumentalna budowla hydrotechniczna - fot. Piotr Salecki
Ta keja na prawym brzegu za Malborkiem i za portem Żeglugi Bydgoskiej znajduje się przed śluzą Rakowiec. To prawie "obowiązkowe" miejsce postoju - bo dwieście-trzysta metrów dalej jest stacja benzynowa, w dodatku z ogólnodostępnym prysznicem - jak na razie jedynym na szlaku Nogatu - fot. P. Salecki
Niesamowite "dywany z trawy" napotkacie szczególnie w sierpniu. Na zdjęciu okolice Malborka - fot. P. Salecki
Panorama Nogatu w okolicach Jazowej - fot. P. Salecki
Pocztówkowe ujęcie - fot. P. Salecki Warto przeczytać
Nowe przystanie żeglarskie na Nogacie w Białej Górze tutaj i Malborku - tutaj
Przystanie jachtowe i miejsca cumownicze w Malborku -tutaj
Piotr Salecki (maj-październik 2014, aktualizacja maj 2015, grudzień 2015, maj 2017)
Witam! W zasadzie najwygodniej jest płynąć cały czas z położonym masztem, a już na pewno od mostu w Kępkach. Na pewnych odcinkach oczywiście możemy postawić maszt a nawet halsować na rzece. Niebezpieczeństwo stanowią jednak liczne linie wysokiego napięcia - pamiętamy hasło DRUTY NIŻEJ NIŻ MYŚLISZ!!!. Jest też sporo mostów. Jeśli płyniemy od Zalewu Wiślanego do Białej Góry wygląda to tak:
linia wysokiego napięcia 12,3 metra!
prom w Kępinach
linia wysokiego napięcia 15 metrów
most w Kępkach
linia wysokiego napięcia 33 metry
most w Jazowej (droga Gdańsk-Elbląg-Warszawa)
linia wysokiego napięcia 13 metrów
linia wysokiego napięcia 14,8 metra
śluza Michałowo
linia wysokiego napięcia 18,5 metrów
most drogowy obwodnicy Malborka
linia wysokiego napięcia 13,8 metra
śluza Rakowiec (w śluzie "brama" na wysokości nieznanej, około 13 metrów)
Malbork most kolejowy
Malbork kładka dla pieszych
Malbork most drogowy
linia wysokiego napięcia 14 metrów
śluza Szonowo
śluza Biała Góra
Muszę dokładnie sprawdzić czy pomiędzy Malborkiem a Białą Górą nie ma jeszcze jakichś linii energetycznych. jedna, bardzo niska na tym odcinku, została puszczona pod dnem rzeki. Pozdrowienia, Piotr Salecki
Odpowiedzi
Nogatem z położonym masztem
Witam! W zasadzie najwygodniej jest płynąć cały czas z położonym masztem, a już na pewno od mostu w Kępkach. Na pewnych odcinkach oczywiście możemy postawić maszt a nawet halsować na rzece. Niebezpieczeństwo stanowią jednak liczne linie wysokiego napięcia - pamiętamy hasło DRUTY NIŻEJ NIŻ MYŚLISZ!!!. Jest też sporo mostów.
Jeśli płyniemy od Zalewu Wiślanego do Białej Góry wygląda to tak:
Muszę dokładnie sprawdzić czy pomiędzy Malborkiem a Białą Górą nie ma jeszcze jakichś linii energetycznych. jedna, bardzo niska na tym odcinku, została puszczona pod dnem rzeki. Pozdrowienia, Piotr Salecki
Dodaj nową odpowiedź