Supły na Pętli

Współcześnie żeglujący Szkarpawą jako dobry żart przyjmują informację o tym że kiedyś przejście mostu w Drewnicy (dawniej pontonowego) możliwe było raz na dobę! Standardową opłatą za "dodatkowe otwarcie", było kilka butelek wódki. Obecnie (w 2013 roku), most otwierany jest już 6 razy na dobę a i Panowie z obsługi wyraźnie sympatyczniejsi.

Zrozumiały i logiczny sposób funkcjonowania, wspólny "sezon", stały i sensownie dobrany takt otwarć lub otwarcia na żądanie. Tego oczekują turyści wodni od gospodarzy i obsługi obiektów hydrotechnicznych na szlaku w XXI wieku.

To truizm, ale zarządcy tych obiektów nie potrafili jak dotąd wypracować spójnego, wspólnego systemu. Może dlatego, że jest ich jak w znanym przysłowiu, aż sześciu! Wodniacy doceniają, że mosty zwodzone otwierają się coraz częściej, przynajmniej w sezonie. Ale już "poza sezonem" oba mosty na Wiśle Królewieckiej nie są w ogóle otwierane, a na Szkarpawie tylko dwa razy dziennie. Oznacza to, że jeśli przypłyniemy np. do Rybiny np. o godzinie 12.30, musimy czekać na otwarcie mostu aż do następnego dnia!

Największym problemem są jednak śluzy. Ich zarządca, Rejonowy Zarząd Dróg Wodnych - cały czas zasłania się brakiem funduszy (na wydłużenie godzin otwarć). Na propozycje trwałego ustalenia okresu "sezonu" i "poza sezonem" pracownicy RZGW twierdzą, że uniemożliwia to trudna do przewidzenia pogoda i... możliwe zalodzenie rzek. Na argumenty, że czas "sezonu wiosennego", "wakacyjnego" czy "jesiennego" można ustalić, a jak będzie lód to przecież nikt z tego powodu nie będzie miał pretensji do RZGW, pracownicy odpowiadają brakiem funduszy... Żeby "było weselej", inaczej funkcjonują śluzy na Nogacie a inaczej w Przegalinie (Wisła/Martwa Wisła) i Gdańskiej Głowie (Wisła/Szkarpawa). A wielu wodniaków pływa teraz "w kółko" zgodnie z nazwą zataczając pętlę. Niestety, na Pętli są zaciśnięte supły. Czy wspólna inicjatywa środowisk wodniackich i urzędów zdoła je rozwiązać? Taką mam nadzieję i staram się aktywnie w tym uczestniczyć.

Bowiem to wszystko się musi zmienić i to szybko! Bo przecież nie po to zainwestowano dziesiątki milionów złotych w projekt Pętla Żuławska, nie po to porównuje się ten szlak do Wielkich Jezior Mazurskich, by wodniacy w połowie maja nie mogli przepłynąć przez śluzę w sobotę i niedzielę. Wiadomo, że w tym okresie mnóstwo osób żegluje tylko w weekendy, ale śluzy czynne są tylko w dni powszednie...
Tymczasem na Mazurach śluzy czynne są do późnych godzin wieczornych we wszystkie dni tygodnia i wszyscy przyjmują to jako oczywistość.

Na moje inicjatywy pozytywnie odpowiedziały kluby i stowarzyszenia żeglarskie a także urzędy zajmujące się tematyką wodną. Na dorocznym Spotkaniu Nawigacyjnym, organizowanym w listopadzie przez Zbigniewa Ptaka z Biura Rozwoju Dróg Wodnych, funkcjonowanie, a właściwie brak należytego funkcjonowania obiektów hydrotechnicznych, był tematem przewodnim.
Wnioski i uwagi, zebrane podczas tego spotkania zostały potem opracowane w jedną całość na kolejnym spotkaniu,  "roboczym", zorganizowanym już w mniejszym gronie.

Moje pierwsze propozycje dotyczące kompleksowego, systemowego przedstawiłem w swoim artykule już dwa lata temu (w 2010 roku) - tutaj. Od tamtej pory minęło trochę czasu. Część przedstawionych problemów rozwiązała się sama - chociażby z powodu gminnych oszczędności. Tak "zniknęła" na przykład z "mapy problemów", niebezpieczna przeprawa promowa przez Nogat - w Kępinach.

Poniżej zestaw moich propozycji
z 2012/2013 roku i aktualnych spraw do załatwienia na szlaku.

SYSTEM  FUNKCJONOWANIA OBIEKTÓW HYDROTECHNICZNYCH
NA POMORSKIM SZLAKU ŻEGLARSKIM GDAŃSK-PĘTLA ŻUŁAWSKA-ELBLĄG


SPRAWY OGÓLNE
- Konieczność powołania grupy koordynacyjnej złożonej z przedstawicieli  zarządców obiektów, służb nadzorujących ruch i środowiska żeglarskiego, której celem będzie:

  • powołanie koordynatora współpracującego z przedstawicielami zarządców obiektów hydrotechnicznych, służb ruchu, środowiska wodniackiego, którego celem będzie:
  • doprowadzenie do wspólnych ustaleń zarządców obiektów hydrotechnicznych
  • koordynacja służb i wskazywanie tematów do uzgodnień, szczególnie na styku wód śródlądowych i morskich
  • wskazywanie konkretnych propozycji zmierzających do zwiększenia atrakcyjności użytkowania szlaków wodnych
  • uzyskiwanie informacji z wyprzedzeniem o planowanych inwestycjach i związanych z nimi utrudnieniach na szlakach wodnych
  • planowanie i opracowywanie ulotki informacyjnej
  • monitorowanie nowopowstających obiektów hydrotechnicznych i nadwodnych pod kątem użytkowników dróg wodnych
    (nie tylko obiekty ale i inne - typu np. radar pogodowy)

- Stały termin obowiązywania okresu sezonów, z możliwym przesunięciem ze względów pogodowych (np. zalodzenie wiosną).
- Ulotka informacyjna - druk i odpowiednie kanały dystrybucji

- Ustalenie długookresowych planów rozwoju szlaków wodnych, m.in:

  • Most zwodzony w Bielniku na Kanale Jagiellońskim (w efekcie druga ogólnodostępna droga wodna do Elbląga)
  • Udostępnienie do żeglugi rzeki Tugi i Świętej (mosty zwodzone na trasie, niskie linie wysokiego napięcia)
  • Udostępnienie do żeglugi rzeki Pasłęki (most zwodzony w Nowej Pasłęce, niskie linie wysokiego napięcia)
  • Udostępnienie do żeglugi rzeki Cieplicówki
  • Wytyczenie szlaku żeglownego z jeziora Druzno na rzekę Dzierzgoń, ponowne uruchomienie mostu zwodzonego
  • Nadanie statusu szlaku żeglownego Wiśle Królewieckiej, Pasłęce, Tinie, Dzierzgonce, Cieplicówce  

 

Sprawy bezpieczeństwa na szlaku

  • Zmiana sposobu pobierania opłat w śluzach poprzez pobieranie przez pracownika z koszyczkiem - aby zlikwidować obowiązek wychodzenia załogi z jachtu (ze względu na bezpieczeństwo). Zakończenie pobierania szczegółowych danych od kapitana (ew. spisywanie danych przez operatora przy jachcie, bez wychodzenia kapitana na ląd)
  • Zamieszczenie na tablicach obiektów mostów i śluz telefonu informacyjno/alarmowego, który będzie odbierany także wieczorami, w niedziele i dni wolne od pracy urzędów oraz poza godzinami pracy obiektów hydrotechnicznych.
  • Ustawienie pław cumowniczych lub pomostów cumowniczych (lepsze rozwiązanie) przy moście pont. w Sobieszewie
  • Stworzenie miejsc postojowych dla jednostek oczekujących na p[rzejście śluz na Nogacie
  • Likwidacja linni wysokiego napięcia na przystani Nabrzeże Barkowe przy Twierdzy Wisłoujście
  • Ustawienie znaków ostrzegających przed liniami energetycznymi w narożniku portu rybackiego w Krynicy Morskiej i przystani Neptun w Kątach Rybackich
  • Ustawienie oznakowania nawigacyjnego przy ujściach rzeki Wisła Królewiecka i Pasłęka
  • Ustawienie oznakowania nawigacyjnego przy wejściu do przystani Nadbrzeże
  • Opracowanie informacji  o podniesieniu bądź likwidacji wielu linni energetycznych wiosną 2013 roku


SPOTKANIA NAWIGACYJNE
- doroczne spotkanie nawigacyjne podsumowujące sezon - listopad
- doroczne spotkanie robocze wypracowujące wnioski ze spotkania listopadowego - luty-marzec


SEZON

  • sezon wiosenny: 15 kwietnia - 15 maja
  • sezon letni: 15 maja - 15 września
  • szczyt sezonu wakacyjny: 01 lipca - 31 sierpnia
  • sezon jesienny: 15 września - 31 października

Likwidacja zwyczaju ustalania sezonu na „zarządzenie” RZGW.

OTWARCIA OBIEKTÓW HYDROTECHNICZNYCH
ŚLUZY
(Gdańska Głowa, Przegalina, wszystkie śluzy na Nogacie)
sezon wiosenny i jesienny: codziennie, 09.00-17.00
sezon letni: codziennie, 08.00-18.00
szczyt wakacyjny: codziennie, 08.00-20.00/21.00
Wszystkie śluzy według tych samych godzin  i zasad.

MOSTY ZWODZONE I PONTONOWE
Drewnica (Szkarpawa), Rybina (Szkarpawa), Rybina (Wisła Królewiecka), Sztutowo (Wisła Królewiecka)
sezon wiosenny i jesienny: codziennie, na żądanie co dwie godziny, w godzinach 10.00-16.00
sezon letni: codziennie, jak w szczycie wakacyjnym
szczyt wakacyjny: codziennie, według dotychczasowych godzin

Dodanie na mostach Wisły Królewieckiej ostatniego przejścia o 20 w szczycie wakacyjnym.

Rybina (Szkarpawa - kolei wąskotorowej)
Należy uzyskać dane od operatora kolei dotyczące rozkładu jazdy pociągów w sezonie 2013 a co za tym idzie godzin otwarć i zamknięć mostu kolejowego obrotowego.

Nowakowo (rzeka Elbląg)
sezon wiosenny i jesienny: codziennie, według dotychczasowych godzin
sezon letni: codziennie, według dotychczasowych godzin
szczyt wakacyjny: codziennie, według dotychczasowych godzin

Sobieszewo (Martwa Wisła)
sezon wiosenny i jesienny: codziennie, według dotychczasowych godzin (z weekendami) + dodatkowe otwarcie 21.00
sezon letni: codziennie, według dotychczasowych godzin (z weekendami) + dodatkowe otwarcie 21.00
szczyt wakacyjny: codziennie, według dotychczasowych godzin (z weekendami) + dodatkowe otwarcie 21.00

Przegalina (Martwa Wisła/Wisła)
sezon wiosenny i jesienny: w godzinach pracy śluzy, na żądanie
sezon letni: w godzinach pracy śluzy, na żądanie
szczyt wakacyjny: w godzinach pracy śluzy, na żądanie

Nowa Pasłęka - Ujście (Pasłęka)
Informacja co z funkcjonowaniem nowego mostu zwodzonego, odcinkiem kanału portowego prowadzącego do niego (niskie linie energetyczne, drzewa zachodzące na szlak wodny). Nieczynnego mostu zwodzonego w Starej Pasłęce.

Elbląg
Mosty zwodzone w budowie - informacja od kiedy będą funkcjonować i na jakich zasadach

Piotr Salecki (luty 2013)

Odpowiedzi

Kępki

Witam serdecznie Panie Piotrze! Myślę,ze bardzo istotną sprawą jest przypominanie cały czas o "prowizorycznym" moście w Kępkach ze swym skandalicznym prześwitem blokującym normalną żeglugę na Pętli. Pozdrawiam!

Sposób wyświetlania odpowiedzi

Wybierz preferowany sposób wyświetlania odpowiedzi i kliknij "Zachowaj ustawienia", by wprowadzić zmiany.

Dodaj nową odpowiedź