Jacht motorowy utknął na falochronie w Białej Górze

Falochron osłaniający podejście do śluzy Biała Góra jest niewidoczny przy wysokim stanie wody na Wiśle, podobnie jak ostrogi regulacyjne. Na tę przeszkodę wpłynął  5 maja jacht motorowy i tkwi tam już kilka dni. Załoga została ewakuowana przy pomocy strażaków a jacht utknął na falochronie. Właściciel podejmuje próby ściągnięcia jachtu, ale nie jest to proste.
fot. Paweł Zdziennicki


Aktualizacja: jacht został uwolniony z falochronu dzięki działałaniom pracowników RZGW z użyciem dwóch jednostek pływających.

Falochron osłaniający podejście do śluzy Biała Góra od strony Wisły jest niewidoczny przy wysokim stanie wody na Wiśle, podobnie jak ostrogi regulacyjne. Na tę przeszkodę wpłynął  5 maja jacht jacht motorowy. Załoga została ewakuowana przy pomocy strażaków a jacht utknął na falochronie. Właściciel podejmuje próby ściągnięcia jachtu ale nie jest to proste.
Próby ściągnięcia niewielką strażacką łodzią a także większą jednostką która przypłynęła z Tczewa zakończyły się niepowodzeniem.

Podobny falochron wychodzi w Wisłę przy śluzie Gdańska Głowa. Tylko wcześniejsze zaznajomienie się z locją i umiejętność czytania wody może uchronić nas na Wiśle przed podobnymi niespodziankami. W sezonie 2020 jeden z hausbootów wpłynął na wiślaną ostrogę i ledwo udało się go uchronić przed zatonięciem. Błogi spokój Szkarpawy, Wisły Królewieckiej i Nogatu, minimalny prąd, możliwość płynięcia praktycznie całą szerokością rzeki, brak niebezpiecznych przeszkód rozleniwia, uspokaja i utwierdza załogę w przekonaniu, że podobnie będzie się płynąć Wisłą. Niestety, Wisła często weryfikuje umiejętności a zwłaszcza doświadczenie załóg. Na Wiślae mamy do czynienia z silnym prądem rzeki, na odcinku od Białej Góry prawie do Gdańskiej Głowy płyniemy od brzegu do brzegu, uważnie patrząc na znaki brzegowe (nurt się zmienia, zmiana oznakowania nie zawsze jest szybka) i przede wszystkim czytając wodę.

Ostroga, falochron czy kierownica?
Jeden z Czytelników strony napisał do nas, aby nie nazywać miejsca w którym utknął jacht falochronem, gdyż jest to ostroga regulacyjna. Naszym zdaniem jednak ostrogi służą regulacji nurtu, natomiast falochron, albo może raczej kierownica służy regulowaniu wejścia na rzekę lub jej ujścia do innego akwenu. Takie kierownice ujściowe nazywane równolegle falochronami mamy w Przekopie Wisły gdzie Wisła uchodzi do morza. W Białej Górze rozpoczyna swój bieg Nogat i właśnie wejście na Nogat jest osłonięte kierownicą / falochronem.

O potrzebie zmiany oznakowania w tym miejscu pisaliśmy już w 2018 roku na portalu petlazulawska.com.pl - patrz tutaj

Piotr Salecki, zdjęcia Paweł Zdziennicki oraz iczarter.pl


Miejsce wypadku oznaczone x


Jacht na kierownicy/falochronie Nogatu w Białej Górze - fot. Paweł Zdziennicki

Jacht na falochronie w Białej Górze - fot. Paweł Zdziennicki

Jacht motorowy na niewidocznym przy wysokiej wodzie falochronie w Białej Górze na Wiśle - fot. iczarter.pl


Jacht motorowy na niewidocznym przy wysokiej wodzie falochronie w Białej Górze na Wiśle - fot. Paweł Zdziennicki

Panorama podejścia do śluzy Biała Góra od strony Wisły (to już rzeka Nogat) i jacht motorowy na falochronie w Białej Górze - fot. iczarter.pl


Jacht motorowy na niewidocznym przy wysokiej wodzie falochronie w Białej Górze na Wiśle - fot. iczarter.pl

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź