- Pomorski Szlak Żeglarski
- Zatoka Gdańska
- Po wodach Gdańska
- Pętla Żuławska
- Zalew Wiślany
- Zalew Kaliningradzki
- Elbląski Węzeł Wodny
- Kanał Elbląski
- Pojezierze Iławskie
- Linie wysokiego napięcia
- Godziny otwarć mostów, śluz, pochylni
- Komunikaty nawigacyjne
- Szlaki Wodne Polski
- Pomagają nam
- Spotkania na szlaku
- wandrus-opinie
- Obozy quadowe, paintballowe, gokartowe i przygody
- Ostrzeżenia i interwencje
- PROJEKTY, AKCJE, PROPOZYCJE
- obozy-quadowe
Schemat oznakowania nawigacyjnego - artykuł archiwalny, aktualny do 2016 roku
SCHEMAT OZNAKOWANIA NAWIGACYJNEGO
ZALEWOWY SPIS ŚWIATEŁ
Aby zobaczyć szczegółowe tabele oznakowania nawigacyjnego na poszczególnych torach wodnych Zalewu Wiślanego klikamy na linki. Część z nich w końcowej fazie opracowania. Oznakowanie portów wkrótce.
ZMIANY W SEZONIE 2016
- Stawa Gdańsk nie pali. Wyłączona z przyczyn technicznych na cały sezon.
- Tor do portu Rybackiego w Krynicy Morskiej przesunięty na wschód. Nabieżniki wyłączone.
ZMIANY W SEZONIE 2014
- W porcie Kąty Rybackie do miesięcy wakacyjnych trwają prace przy budowie przystani jachtowej
- Prace przy budowie przystani w Rybinie, Sztutowie i Kątach Rybackich w ramach II Etapu projektu Pętla Żuławska
ZMIANY W SEZONIE 2013
- Oddano do użytku mosty zwodzone w Elblągu.
- Prace pogłębiarskie i remont części nabrzeży w porcie Tolkmicko.
- Rozpoczęcie remontu w porcie w Ujściu (Nowa Pasłęka).
- Pomiędzy Kanałem Pasłęki a rzeką Pasłęką wybudowano nowy most zwodzony. Na razie jest nieczynny.
- W Kątach Rybackich rozpoczęły się prace przy budowie przystani żeglarskiej.
- W Krynicty Morskiej oddano do użytku port jachtowy po modernizacji. Niestety, prace nie zostały wykonane w całości i port nadal nie ma falochronu osłaniającego przed dokuczliwym falowaniem.
ZMIANY W SEZONIE 2012
- Oddano do użytku przystanie na szlaku Pętli Żuławskiej - w Osłonce, Malborku, Białej Górze, Błotniku, Elblągu
- Oddano do użytku przystanie w ramach projektu Ożywienie Dróg Wodnych w Gdańsku (Tamka, Sienna Grobla, Żabi Kruk oraz Nabrzeże Barkowe przy Twierdzy Wisłoujście).
- Trwają prace przy budowie mostów zwodzonych w Elblągu i nabrzeżu Bulwar Zygmunta Augusta
ZMIANY W SEZONIE 2011
- Oddano do użytku Nabrzeże Wschodnie w porcie Kąty Rybackie, po remoncie przeciągającym się kilka lat.
- Wrak jachtu motorowego przy brzegu w okolicy Kątów Rybackich. Wrak leży przy trzcinach, pomiędzy przystanią "Barkas" a Starym Portem Rybackim.
- Ujście rzeki Pasłęki pogłębione. Dzięki temu żeglarze mogą bezpiecznie zawijać do przystani "Dom Rybaka". Tor podejściowy oznakowany bojami będzie wystawiany w sezonie.
- Prace przy budowie obiektów Pętli Żuławskiej - przystani i pomostów cumowniczych - między innymi w Białej Górze (Nogat), Braniewie (rzeka Pasłęka), Malborku i w kilku innych miejscach (prace dopiero się rozpoczynają). Mogą wystąpić okresowe utrudnienia w żegludze.
- Przegalina. Prace przy przebudowie mostu stałego na zwodzony przy śluzie Przegalina (Martwa Wisła/Wisła). Mogą wystąpić okresowe utrudnienia w żegludze.
- Elbląg. Prace przy budowie przystani jachtowej i przebudowie dwóch kładek na mosty zwodzone w okolicy Bulwaru Zygmunta Augusta. Mogą wystąpić okresowe utrudnienia w żegludze.
- Elbląg - od września 2011 początek generalnego remontu przystani Wodnik. Mogą wystąpić utrudnienia z zawijaniem do tego portu.
- Obniżenie linii wysokiego napięcia na Nogacie, Szkarpawie i Wiśle Królewieckiej. Najniższa linia na Szkarpawie (pomiędzy Rybiną a Zalewem Wiślanym) ma według znaków 12 metrów (rok temu miała 14 metrów). Aby przepłynąć szlak z Gdańska na Zalew omijając tę linię, należy płynąć Szkarpawą do Rybiny a od Rybiny Wisłą Królewiecką. Najniższe linie na Wiśle Królewieckiej mają bowiem wysokość 13,5 metra nad wodą. Co ciekawe, jeszcze rok temu kilka linii na Wiśle Królewieckiej miało wysokość 15-16 metrów a obecnie ma 13,5 metra (dane z tablic brzegowych). Te same linie trzy lata temu podniesiono do wysokości 15-16 metrów a cała operacja kosztowała (podobno) około 2 milionów złotych.
ZMIANY W SEZONIE 2010
- Została wystawiona pława dzienna na podejściu do Wisły Królewieckiej. Jest wystawiana "własnym sumptem" przez żeglarzy ze Sztutowa, dlatego nie znajdziecie jej w żadnym oficjalnym spisie świateł. Na razie nie ma jej też na mojej mapie Zalewu, dodam ją w "aktualizacji" na sezon 2011.
ZMIANY W SEZONIE 2009
- Port Kąty Rybackie ma nowy znak i światło na wschodniej, czerwonej główce (Wcześniej nie było tam w ogóle żadnego znaku). W związku z tym ulegnie zmianie charakterystyka świetlna obu główek.
- Stawa Elbląg nie ma już ekranu radarowego (Racona) a jej swiatło świeci sektorowo.
- Port Tolkmicko - zlikwidowany został nabieżnik przedni, ulokowany na dachu budynku.
- W związku z pogłębianiem ujścia Szkarpawy do Zalewu Wiślanego w 2009 prawdopodobnie nastąpią zmiany w oznakowaniu w tym rejonie [następiły, naniesione na mapce - dop. red.]
WYSTAWIANIE I ZDEJMOWANIE OZNAKOWANIA NAWIGACYJNEGO
Za oznakowanie nawigacyjne Zalewu Wiślanego odpowiada Sekcja Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego, kierowana przez Pana Sławomira Pawłowskiego. Pan Sławomir informuje również portal zalewwislany o zmianach zachodzących w oznakowaniu na Zalewie i koryguje ewentualne błędy.
Pławy wystawiene są wiosną już od połowy marca, natomiast zdejmowane jesienią od początku października. Taka operacja wymaga odbycia około dwudziestu rejsów i trwa od trzech do czterech tygodni (w zależności od warunków pogodowych). W pierwszej kolejności wystawiane są najważniejsze znaki nawigacyjne - czyli główny tor wodny Zalewu, pławy graniczne, tor podejściowy do Elbląga i Krynicy Morskie i one też są najpóźniej zdejmowane.
Piotr Salecki (2008)
Port Frombork | ||||
Zdjęcie | Nazwa obiektu | Charakterystyka świetlna po polsku po angielsku | Wygląd | Uwagi, ostrzeżenia wskazane na mapce cyframi |
Nabieżnik Frombork Światło/Znak przedni |
S.Z. | Kratowa wieża w biało-czerwone pasy, ze znakiem szczytowym białym trójkątem, ostrzem w górę. | ||
Nabieżnik Frombork Światło/Znak tylny | S.C. | Okno wieży kościelnej. | ||
Głowica W falochronu portu Frombork | Izo.Z.2s | Zielona kolumna z galerią na głowicy falochronu pomalowanej w skośne czarno-żółte pasy. | ||
Głowica E falochronu portu Frombork | Izo.C.2s | Czerwona kolumna z galerią na głowicy falochronu pomalowanej w skośne czarno-żółte pasy. | ||
Uwagi
|
Podejście do Piasków: Pława PIA-Port Piaski | ||||
Zdjęcie | Nazwa obiektu | Charakterystyka świetlna po polsku po angielsku | Wygląd | Uwagi, ostrzeżenia wskazane na mapce cyframi |
Pława PIA | Znak dzienny | biało-czerwona, znak szczytowy czerwona kula |
| |
Pława P-1 | Znak dzienny | biało-czerwona, znak szczytowy czerwona kula | ||
Pława P-2 | Znak dzienny | biało-czerwona, znak szczytowy czerwona kula | ||
Bramka torowa z boi zielonej i czerwonej | Znak dzienny | typowe boje | Tuż poza torem wodnym płycizny. | |
Bramka torowa z boi zielonej i czerwonej | Znak dzienny | typowe boje | Tuż poza torem wodnym płycizny. | |
Uwagi
|
Port Piaski | ||||
Zdjęcie | Nazwa obiektu | Charakterystyka świetlna po polsku po angielsku | Wygląd | Uwagi, ostrzeżenia wskazane na mapce cyframi |
Nabieżnik Piaski Światło/Znak przedni | B.C.5s | Na głowicy pirsu centralnego (pomoście drewnianym), czerwona kolumna ze znakiem szczytowym białym trójkątem z czerwoną obwódką, zwróconym ostrzem w górę. | ||
Nabieżnik Piaski Światło/Znak przedni | B.C.5s
| Na wzgórzu za portem, czerwona kolumna ze znakiem szczytowym białym trójkątem z czerwoną obwódką, zwróconym ostrzem w dół. | ||
Uwagi
|
Podejście do Nowej Pasłęki: Pława PAS - Port Nowa Pasłęka | ||||
Zdjęcie | Nazwa obiektu | Charakterystyka świetlna po polsku po angielsku | Wygląd | Uwagi, ostrzeżenia wskazane na mapce cyframi |
Pława PAS | Znak dzienny. | biało-czerwona, znak szczytowy czerwona kula | ||
bramka torowa z boi zielonej nr. 1 i czerwonej nr 2 | Znak dzienny. | typowe boje | ||
bramka torowa z boi zielonej nr. 3 i czerwonej nr. 4 | Znak dzienny. | typowe boje | Niebezpieczny falochron wschodni, częściowo pod wodą. | |
Uwagi
|
Port Nowa Pasłęka | ||||
Zdjęcie | Nazwa obiektu | Charakterystyka świetlna po polsku po angielsku | Wygląd | Uwagi, ostrzeżenia wskazane na mapce cyframi |
Głowica W falochronu portu Nowa Pasłęka | S.Z. | Zielona, kratowa wieża, z zielonym, prostokątnym reflektorem nautofonu. Naiutofon: litera "N" (kreska, kreska, kropka). Za wieżą biały maszt z wiatromierzami. | ||
Uwagi
|
zdjęcie | Nazwa obiektu, zmiany | uwagi | ||
Pława na podejściu do Wisły Królewieckiej | od sezonu 2010 jest wystawiana pława dzienna - żeglarzy ze Sztutowa | |||
Światło Wisła Królewiecka | ||||
Światło Nadbrzeże | w Porcie Nadbrzeże | |||
Pława P-2 - zmiana ze znaku dziennego na pławę świecącą | podejście do Piasków | |||
Pława torowa 9 - zmiana ze znaku dziennego na pławę świecącą | główny tor wodny | |||
Dodanie "brakujących" pław tak aby powstały bramki przy pławach 4/ELB i 5/ELB | podejście do Elbląga | |||
Oznakowanie pławami kardynalnymi kamienistej mielizny w okolicach Różańca | na wschód od Fromborka | |||
Wystawienie tablic ostrzegających przed liną promu na Nogacie - na mapce ostrzeżenie z numerem 1 (to już zasadniczo zadanie dla administracji śródlądowej) | rzeka Nogat | |||
- 2039 odsłon
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź