Schemat oznakowania nawigacyjnego - artykuł archiwalny, aktualny do 2016 roku

SCHEMAT OZNAKOWANIA NAWIGACYJNEGO

 

Aby obejrzeć mapkę w
powiększeniu klikamy na mapkę.
Dane aktualne na sezon 2010.

We wrześniu 2009 naniosłem kilka poprawek związanych ze zmianą oznakowania w ujściu Szkarpawy oraz poprawiłem kilka błędów zauważonych przez uważnych Czytelników. Dziękuję.
Piotr Salecki

ZALEWOWY SPIS ŚWIATEŁ
Aby zobaczyć szczegółowe tabele oznakowania nawigacyjnego na poszczególnych torach wodnych Zalewu Wiślanego klikamy na linki. Część z nich w końcowej fazie opracowania. Oznakowanie portów wkrótce.

ZMIANY W SEZONIE 2016

  • Stawa Gdańsk nie pali. Wyłączona z przyczyn technicznych na cały sezon.
  • Tor do portu Rybackiego w Krynicy Morskiej przesunięty na wschód. Nabieżniki wyłączone.

ZMIANY W SEZONIE 2014

  • W porcie Kąty Rybackie do miesięcy wakacyjnych trwają prace przy budowie przystani jachtowej
  • Prace przy budowie przystani w Rybinie, Sztutowie i Kątach Rybackich w ramach II Etapu projektu Pętla Żuławska

ZMIANY W SEZONIE 2013

  • Oddano do użytku mosty zwodzone w Elblągu. 
  • Prace pogłębiarskie i remont części nabrzeży w porcie Tolkmicko.
  • Rozpoczęcie remontu w porcie w Ujściu (Nowa Pasłęka).
  • Pomiędzy Kanałem Pasłęki a rzeką Pasłęką wybudowano nowy most zwodzony. Na razie jest nieczynny.
  • W Kątach Rybackich rozpoczęły się prace przy budowie przystani żeglarskiej.
  • W Krynicty Morskiej oddano do użytku port jachtowy po modernizacji. Niestety, prace nie zostały wykonane w całości i port nadal nie ma falochronu osłaniającego przed dokuczliwym falowaniem.


ZMIANY W SEZONIE 2012

  • Oddano do użytku przystanie na szlaku Pętli Żuławskiej - w Osłonce, Malborku, Białej Górze, Błotniku, Elblągu
  • Oddano do użytku przystanie w ramach projektu Ożywienie Dróg Wodnych w Gdańsku (Tamka, Sienna Grobla, Żabi Kruk oraz Nabrzeże Barkowe przy Twierdzy Wisłoujście).
  • Trwają prace przy budowie mostów zwodzonych w Elblągu i nabrzeżu Bulwar Zygmunta Augusta


ZMIANY W SEZONIE 2011

  • Oddano do użytku Nabrzeże Wschodnie w porcie Kąty Rybackie, po remoncie przeciągającym się kilka lat. 
  • Wrak jachtu motorowego przy brzegu w okolicy Kątów Rybackich. Wrak leży przy trzcinach, pomiędzy przystanią "Barkas" a Starym Portem Rybackim.
  • Ujście rzeki Pasłęki pogłębione. Dzięki temu żeglarze mogą bezpiecznie zawijać do przystani "Dom Rybaka". Tor podejściowy oznakowany bojami będzie wystawiany w sezonie.
  • Prace przy budowie obiektów Pętli Żuławskiej - przystani i pomostów cumowniczych - między innymi w Białej Górze (Nogat), Braniewie (rzeka Pasłęka), Malborku i w kilku innych miejscach (prace dopiero się rozpoczynają). Mogą wystąpić okresowe utrudnienia w żegludze.
  • Przegalina. Prace przy przebudowie mostu stałego na zwodzony przy śluzie Przegalina (Martwa Wisła/Wisła). Mogą wystąpić okresowe utrudnienia w żegludze.
  • Elbląg. Prace przy budowie przystani jachtowej i przebudowie dwóch kładek na mosty zwodzone w okolicy Bulwaru Zygmunta Augusta. Mogą wystąpić okresowe utrudnienia w żegludze.
  • Elbląg - od września 2011 początek generalnego remontu przystani Wodnik. Mogą wystąpić utrudnienia z zawijaniem do tego portu.
  • Obniżenie linii wysokiego napięcia na Nogacie, Szkarpawie i Wiśle Królewieckiej. Najniższa linia na Szkarpawie (pomiędzy Rybiną a Zalewem Wiślanym) ma według znaków 12 metrów (rok temu miała 14 metrów). Aby przepłynąć szlak z Gdańska na Zalew omijając tę linię, należy płynąć Szkarpawą do Rybiny a od Rybiny Wisłą Królewiecką. Najniższe linie na Wiśle Królewieckiej mają bowiem wysokość 13,5 metra nad wodą. Co ciekawe, jeszcze rok temu kilka linii na Wiśle Królewieckiej miało wysokość 15-16 metrów a obecnie ma 13,5 metra (dane z tablic brzegowych).  Te same linie trzy lata temu podniesiono do wysokości 15-16 metrów a cała operacja kosztowała (podobno) około 2 milionów złotych.


ZMIANY W SEZONIE 2010

  • Została wystawiona pława dzienna na podejściu do Wisły Królewieckiej. Jest wystawiana "własnym sumptem" przez żeglarzy ze Sztutowa, dlatego nie znajdziecie jej w żadnym oficjalnym spisie świateł. Na razie nie ma jej też na mojej mapie Zalewu, dodam ją w "aktualizacji" na sezon 2011.


ZMIANY W SEZONIE 2009

  • Port Kąty Rybackie ma nowy znak i światło na wschodniej, czerwonej główce (Wcześniej nie było tam w ogóle żadnego znaku). W związku z tym ulegnie zmianie charakterystyka świetlna obu główek.
  • Stawa Elbląg nie ma już ekranu radarowego (Racona) a jej swiatło świeci sektorowo.
  • Port Tolkmicko - zlikwidowany został nabieżnik przedni, ulokowany na dachu budynku.
  • W związku z pogłębianiem ujścia Szkarpawy do Zalewu Wiślanego w 2009 prawdopodobnie nastąpią zmiany w oznakowaniu w tym rejonie [następiły, naniesione na mapce - dop. red.]


WYSTAWIANIE I ZDEJMOWANIE OZNAKOWANIA NAWIGACYJNEGO
Za oznakowanie nawigacyjne Zalewu Wiślanego odpowiada Sekcja Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego, kierowana przez Pana Sławomira Pawłowskiego. Pan Sławomir informuje również portal zalewwislany o zmianach zachodzących w oznakowaniu na Zalewie i koryguje ewentualne błędy.

Pławy wystawiene są wiosną już od połowy marca, natomiast zdejmowane jesienią od początku października. Taka operacja wymaga odbycia około dwudziestu rejsów i trwa od trzech do czterech tygodni (w zależności od warunków pogodowych). W pierwszej kolejności wystawiane są najważniejsze znaki nawigacyjne - czyli główny tor wodny Zalewu, pławy graniczne, tor podejściowy do Elbląga i Krynicy Morskie i one też są najpóźniej zdejmowane.


Piotr Salecki (2008)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź