Krynica Morska - opis archiwalny, aktualny do 2014 roku

Krynica jest dla Zalewu tym, czym dla Mazur są Mikołajki czy Giżycko. Największy na Zalewie port jachtowy, gdzie żeglarze nie są dodatkiem. Czyste, morskie plaże, rozwinięte zaplecze handlowe, gastronomiczne, hotelowe, moc (czasem jarmarcznych) atrakcji. Na trasie każdego rejsu po Zalewie Wiślanym Krynica znajdzie się na pewno. Po pierwsze dlatego, że jest największym miastem i portem, położonym centralnie i płynąc mamy do wyboru w okolicy jedynie Tolkmicko. Po drugie chcemy wejść na Latarnię Morską (tel. 055 2476076, 2476047) i podziwiać wspaniałe widoki. Po trzecie, po odwiedzeniu kilku spokojnych, cichych i sennych miejscowości nad Zalewem mamy ochotę na trochę rozrywki, ruchu, gwaru, dyskotekę czy koncert (jeśli nie, zawsze możemy na noc popłynąć na drugą stronę, do Tolkmicka). Po czwarte idziemy na plażę!

W Krynicy Morskiej są dwa odrębne porty.

  • Port rybacki (dostępny dla jachtów) - opisywany tutaj
  • Port jachtowy - opisywany poniżej.
    Port jachtowy dzieli się na trzy wyodrębnione akwatoria:
    - port jachtowy (Basen im. Leonida Teligi)
    - stary port jachtowy (basen nieczynny)
    - pirs pasażerski (statki) pomiędzy Portem Jachtowym a Starym Portem
Metryczka przystani 
nazwa:Port Jachtowy Krynica Morska
alternatywna:Basen Jachtowy im. Leonida Teligi
ulica:ul. Bojerowców 4
kod, miasto:Krynica Morska
telefonnie ma
e-mailnie ma
typ przystanimiejska, osłoniętaśrednia głębokość2 metry
cumowaniedo y-bomów lub burtą do nabrzeży
Liczba miejsc~45
infrastrukturaMarina jachtowa po modernizacji i przebudowie (nie wykonano wszystkich prac). 3 baseny żeglarskie, y-bomy lub nabrzeża do cumowania burtą, slip. Na nabrzeżach przyłącza prądu i wody. Toalety i prysznice w osobnym budynku.
ostrzeżenia nawigacyjnePrzy pirsie pasażerskim z obu stron cumują statki pasażerskie, które wypływają tyłem na akwen Zalewu obracając się przy wejściu do portu.
Na wschód od wejścia do portu niebezpieczeństwo pod wodą, oznakowane pławą kardynalną.
uwagi
 


Ważne informacje 
 Filmy  

Batymetria (2010)

Plan portu (2013)
   
Galerie zdjęć Artykuły  
  • Wkrótce
  • Wkrótce
 

Nowy Port Jachtowy w Krynicy Morskiej (Basen Żeglarski im. L. Teligi)
Wielka modernizacja 2011-2012
Imponujący projekt przebudowy portu jachtowego w Krynicy, który rozpoczął się dwa lata temu, został częściowo ukończony.
W sezonie 2011 prace trwały, w 2012 roku można już było do Krynicy swobodnie wpłynąć i zacumować. Niestety, najważniejszy i najistotniejszy element całego projektu - czyli budowa nowych falochronów, które skutecznie ograniczyłyby falowanie w porcie przy wiatrach dolądowych nie został jeszcze wykonany. Nie powstało nowe zaplecze - toalety i prysznice. Co zostało zrobione? Wyremontowano nabrzeża, w roli odbijaczy zamiast opon są obudowane drewnianymi kantówkami. Na kei jest dostęp do prądu i wody. W dwóch basenach postawiono pływające pomosty z y-bomami. Do części nabrzeży można cumować - jak dawniej - burtą. W miarę kontynuowania prac przy budowie falochronu i dalszej infrastruktury będę o tym informować Czytelników. Brak nowych falochronów umożliwia obecnie wejście i wyjście z Krynicy jachtem pod żaglami.


Zmiana zarządcy
Wielce zasłużony dla żeglarstwa w Krynicy JachtKlub Krynica Morska przez wiele lat zarządzał infrastrukturą portową. Kiedy port nie był ładny i zadbany do występowania w roli gospodarza nie było wielu chętnych. Po modernizacji okazało się, że teraz gospodarzem będzie Miasto Krynica Morska. Zatrudniono więc pracownika w roli bosmana a Jacht Klub Krynica Morska pozostał wyłącznie w roli dzierżawcy jednego z pomieszczeń (dawnego bosmanatu), hangaru i basenu portowego nr. 1. To ten basen ze slipem. Ubocznym skutkiem całej tej zmiany gospodarza jest że do portu w Krynicy teraz nie można się dodzwonić, bo... przystań nie ma telefonu. Starzy bywalcy znają telefon komórkowy dawnego bosmana a cały czas szefa JachtKlubu Krynica Morska a nowi... Cóź, może ta sytuacja ulegnie zmianie.

Swoje wrażenia z wizyty w Krynicy w lecie 2012 relacjonuje Pani Grażyna Małkiewicz:
Krynica Morska: przystań świeżo przebudowana - y-bomy, szafki z prądem i wodą, obszerny slip na duże jednostki. Nie jest pobierana opłata za korzystanie z tych dobrodziejstw [dopisek redakcji: tylko w 2012 roku]. Sanitariaty są stare, "komunistyczne", za darmo, ale nie ma ciepłej wody pod prysznicami i pzy umywalkach, ale papier toaaletowy jest. Y-bomy są za krótkie w takim porcie, który  nie ma falochronów. Trudno jest założyć szpringi żeby chronić dziób, gdy wiatr dopycha do pomostu. Uwiązaliśmy jacht 4 szpringami i 2 cumami i ciężko było spać, każda lina po kolei szarpała jachtem. Pomijam hałasy z wesołego miateczka.  Przy silnym wietrze zachodnim, na jaki trafiłam, jest tak silne falowanie, że można choroby morskiej dostać.
Tak relacjonuje swoją wizytę w Krynicy Grażyna Małkiewicz

Nowy Port Jachtowy

to basen o wymiarach ok. 250 na 160 metrów. Podzielony jest trzema pirsami na mniejsze baseny 1, 2 i 3. Wszystkie nabrzeża są betonowe i wyłożone oponami. Nabrzeże Wschodnie, z którego wchodzimy na wszystkie trzy pirsy, Nabrzeże Północne (mające na prawie całej długości obniżoną wysokość w stosunku do pozostałych). Wreszcie od zachodu zamyka port Nabrzeże Pasażersko-Jachtowe, będące częścią Pirsu Pasażerskiego, o którym dalej.


Basen nr 1,
zwany także Basenem Bosmańskim, jest dzierżawiony przez JachtKlub Krynica Morska. Miejsca cumownicze przeznaczone przeważnie dla stałych rezydentów. Ich jachty cumują tutaj do boi, dziobem lub rufą do nabrzeża. W basenie tym cumują również jednostki profesjonalne - m.in. motorówka policyjna, jest wreszcie miejsce dla jednostek korzystających ze slipu.

W kolejnym basenie - nr. 2,
znajdują się pływające pomosty. Cumujemy do y-bomów, niestety część z nich jest bardzo krótka więc musimy odpowiednio manewrować szpringami.

Basen nr. 3,
zlokalizowany najbliżej Zalewu Wiślanego nie został zmodernizowany do końca. Wyremontowano Nabrzeże Wschodnie i Pirs numer 3, przy którym zlokalizowane są również y-bomy. Natomiast na przebudowę czeka cały czas Nabrzeże Południowe.

Wielkim minusem tego portu jest falowanie w basenie, spowodowane ruchem wody pod wspomnianym Nabrzeżem Południowym, które nie pełni funkcji klasycznego falochronu. Przy dużej fali i wietrze od strony Zalewu wciskająca się do basenu woda efektownie pryska. Przebudowa ma to zmienić, jednocześnie jednak zwężone zostanie wejście do portu, uniemożliwiając wejście na żaglach. Wiem, że wchodzenie na żaglach do portów uznawane jest obecnie za przejaw ekstrawagancji, ale akurat właśnie w Krynicy Morskiej można przeprowadzić ten manewr bezpiecznie i to w wielu wariantach.
[aktualizacja 2015: w 2015 zakończono budowę falochronu który osłania akwatorium portowe. Jak jednak twierdzą żeglarze, falochron nie rozwiązał w pełni problemu falowania w porcie, które nadal występuje].

W narożniku portu zlokalizowany jest budynek JachtKlubu Krynica Morska a w nim bosmanat i tawerna. Obok hangar i warsztaty. Z drugiej strony hangaru zlokalizowane są wc i prysznice – ale uwaga – ciepła woda tylko kilka godzin dziennie! Tam również możemy nabrać wodę.

Cumujemy
Cumujemy do y-bomów lub burtą do nabrzeża. Stali bywalcy stosują też w wybranych miejscach (w razie dużego tłoku) cumowanie dziobem do nabrzeża, rzucając kotwicę na długiej linie z rufy. Dostęp do prądu i wody - na nabrzeżach oray na zmoderniyowanzch pirsach. Otoczenie portu od strony wschodniej to pole namiotowo-caravaningowe, z mizernym obłożeniem, dzięki czemu możemy korzystać z rozległej zielonej polany aby rozpalić ognisko (wcześniej lepiej spytajmy bosmana) czy zjeść dla odmiany posiłek na brzegu, przy kilku stołach z bali.

Okolica już nie taka głośna...
Na placu, zaraz za Masztem Flagowym, gdzie przez wiele lat bazowało wesołe miasteczko i dyskoteka obecnie trwa budowa. Co tam powstanie - zobaczymy. W okolicy typowo "turystycznej" znajdziemy  oczywiście kilkadziesiąt budek z kiełbaskami, szaszłykami, pocztówkami i innymi „pamiątkami znad morza”. Przewalają się tłumy ludzi. Hałas (choć nie taki jak kiedyś) będzie na pewno. Albo więc wychodzimy się bawić, organizujemy imprezę szantową w żeglarskim gronie albo... uciekamy przed nocą, na przykład do pobliskiego Tolkmicka. Należy podkreślić, że mimo wielkiej masy podchmielonych często młodych ludzi na terenie portu i w pobliżu w zasadzie jest bezpiecznie, także wieczorem – nie dochodzi do awantur, zaczepiania żeglarzy czy bójek.

Pirs pasażerski
ma długość około 100 metrów. Dobijają do niego jednostki pasażerskie białej floty, statki typu kontroler i okazjonalnie pchacze i inne. Pirs rozdziela dwa porty jachtowe – stary i nowy. Pirs ma dwa nabrzeża – Nabrzeże Pasażersko-Jachtowe (zlokalizowane od od strony Nowego Portu Jachtowego) i Nabrzeże Pasażerskie (od strony Starego Portu)  które przechodzi dalej w nieużywane obecnie Nabrzeże Jachtowe. Przy Nabrzeżu Pasażersko-Jachtowym, czyli od strony nowego portu jachtowego, statki cumują na razie na przeważającym odcinku. Po przebudowie i wydłużeniu Pirsu Pasażerskiego, powstanie tu miejsce dla jachtów. 

Stary Port Jachtowy
Położony jest po zachodniej stronie Pirsu Pasażerskiego. Wcina się w ląd wzdłuż deptaku, dochodząc prawie do drogi Kąty Rybackie-Krynica-Sztutowo. Obecnie nie wolno tutaj wchodzić jachtom – a szkoda.

Port składa się z długiego, prostokątnego basenu, którego początkową, wschodnią część stanowi około 120-metrowy Pirs Pasażerski, otwarty od strony zachodniej na wody Zalewu. Dalej Pirs Pasażerski przechodzi w Nabrzeże Jachtowe, typu skarpowego, porośnięte drzewami i zielenią. Nabrzeże Skarpowe i Północne to trzciny i teren podmokły, dalej rozciąga się teren toru gokartowego. Kilka lat temu w porcie stały zacumowane koszarki, pełniące rolę restauracji na wodzie. Teraz ten basen portowy jest praktycznie niewykorzystywany, chociaż dostępny (w sezonie 2004 cumował tam m.in. okazyjnie lodołamacz, o zanurzeniu około 1,5 metra). Wielką zaletą tego miejsca jest brak dokuczliwego falowania, które daje się z kolei we znaki cumującym w Nowym Porcie Jachtowym, przy wiatrach od strony Zalewu. Niewielkim nakładem środków można zbudować pomosty, wyciąć trochę krzaków, wbić polery cumownicze...

Tor podejściowy
Już z daleka drogę do Krynicy pokazuje nam Latarnia Morska, położona nieco na wschód od portu. Jeżeli płyniemy wzdłuż brzegu od strony Piasków, zaoczymy jeszcze dużo wcześniej maszt telekomunikacyjny, ze światłem stroboskopowym, świecącym całą dobę.

Z głównego toru wodnego Zalewu podejście do Krynicy Morskiej rozpoczyna pława TOL (biało czerwona pława świetlna z kulą, światło białe o okresie 10 sekund). Następnie prowadzą nas pławy torowe nieświecące (czerwone, zwieńczone czerwonym walcem – wyznaczają granicę lewej strony toru wodnego, mijamy je lewą burtą) 2/E i 4/E. Potem pława KM-E świecąca kardynalna czarno-żółto-czarna, zwieńczona czarnymi stożkami skierowanymi w górę i w dół. Jej charakterystyka świetlna – światło białe o okresie 10 sekund. Wyznacza wschodni skraj Mielizny Krynickiej i lewą stronę toru wodnego. Są wstępne plany zastąpienia jej pławą oznakowania bocznego, czerwoną z walcem na szczycie. Następna pława torowa nieświecąca 6/E – czerwona z czerwonym walcem na szczycie – wyznacza lewą stronę toru wodnego.

Nieco bliżej portu, tym razem od strony wschodniej wystawiona jest pława kardynalna, czarno-żółto czarna, ze stożkami zwróconymi ostrzami ku sobie, tzw. francuzka. Płynąc do Krynicy zostawiamy ją oczywiście daleko po prawej burcie. Pława ta ostrzega przed podwodnym niebezpieczeństwem – pozostałościami po betonowych elementach zatopionych w wodzie. Podobno zostały one już wydobyte, ale jednak pława nadal jest wystawiana, uważajmy więc.

Jeżeli płyniemy „na skróty” od strony zachodniej, możemy natknąć się także na pławę nieświecącą kardynalną KM-S (na górze dwa czarne stożki skierowane ostrzami w dół). Oznacza ona południowy skraj Mielizny Krynickiej. Jachty o zanurzeniu powyżej jednego metra powinny bezwzględnie podchodzić w osi toru wodnego, pozostali muszą jedynie uważać na miecz.

Nabieżniki
 
skoncentrowane są na Pirsie Pasażerskim.
Światło/znak przedni: czerwony słup z białym trójkątem zwróconym ostrzem ku górze. Światło czerwone izofazowe, okres 2 sekundy.
Światło/znak tylny: czerwona kratownicowa wieża z białym trójkątem zwróconym ostrzem ku dołowi. Światło czerwone stałe.

Latarnia morska Krynica
to ceglastoczerwona okrągła gładka wieżą z białą galerią. Świeci światłem błyskowym białym, o błyskach dłuższych niż 2 sekundy. Położona jest nieco na wschód od portu.

Niebezpieczeństwa:

są dwa. Mielizna Krynicka, leżąca na zachód od portu stanowi przeszkodę dla jachtów o zanurzeniu powyżej 1 m. Oznakowana jest dwiema pławami kardynalnymi KM-S i KM-E. Drugie to podwodne żelastwa i betonowe przeszkody na wschód od portu. Ostrzega przed nimi pława kardynalna. Natkniemy się na nią szczególnie, gdy będziemy płynąć do Krynicy od strony Piasków bliżej brzegu. Podchodząc w osi toru podejściowego, zostawimy pławę i przeszkody po prawej burcie. Szczegóły w dziale Tor Podejściowy.

Portowe manewry
Mówimy oczywiście o Nowym Porcie Jachtowym, gdyż Stary jest (mam nadzieję tymczasowo) wyłączony z eksploatacji dla jachtów. Akwatorium portu pozwala na swobodne manewry pod żaglami, musimy jednak uważać na wodoloty i statki białej floty, które pływają z dużą częstotliwością i często manewrują, np. wypływając z portu tyłem. Przypominamy sobie co oznaczają trzy krótkie dźwięki! Podejście wodolotu powoduje sporą falę, w całym porcie, co bierzmy pod uwagę przy manewrach i cumowaniu. Wiatr też potrafi „odkręcić”, więc najlepiej mieć przygotowany silnik „na luzie”. Obkładamy cumy i szpringi. Głębokości w basenie około 2 metrów, przy czym basen numer 1 jest zdecydowanie zawsze najpłytszy. Jeżeli mamy miecz, podkręćmy go trochę.

Portem administruje miasto Krynica Morska, a część przystani - basen numer 1 (Basen Bosmański) jest wydzierżawiony przez JachtKlub Krynica Morska, któremu szefuje Jan Kacpura, niegdyś także bosman z ramienia Urzędu Morskiego, jednocześnie w Krynicy i w Piaskach. Jeśli Pan Jan nie przyjdzie do nas, odwiedźmy go w klubie biurze na terenie portu.


Pirs Pirs numer 2 Portu Jachtowego Krynica Morska po remoncie - fot. Ala (sierpień 2012)

Krótkie Y-bomy a w tle za nimi wysokie nabrzeże do cumowania burtą - fot. Ala (sierpień 2012)

Nabrzeże Nabrzeże Półnnocne (zamykające port), dalej Nabrzeże Wschodnie. W tle budynki tawerny i JachtKlubu Krynica Morska - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2012)

Widok Widok na pirs numer 1. Nabrzeże z lewej strony to Nabrzeże Bosmańskie  - z lewej strony cumują jachty rezydenckie na bojach (w głebi slip), po prawej stronie pirsu pomosty z y-bomami - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2012)


Widok na pirs numer 2. Z obu stron do pirsu przylegają pływające pomosty z y-bomami. Sam pirs jest również przedłużony pływającym pomostem, do którego przylegają y-bomy o większej długości - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2012)


Nabrzeże Wschodnie jest wysokie. Cumują tu burtą większe jednostki - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2012)

Nabrzeże Nabrzeże Południowe ma zostać przebudowane i stworzyć falochron portowy, który zlikwiduje lub poważnie ograniczy falowanie - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2012)

Wizualizacja portu w Krynicy Morskiej po przebudowie - w sierpniu 2012. Dotychczas jednak wykonano tylko część prac. W związku z tym wejście do portu jest dużo szersze niż na planie a y-bomy są w mniejszej ilości.


Wizualizacja portu w Krynicy w trakcie przebudowy - stan na lato 2013 - aby powiększyć - kliknij


Wizualizacja portu w Krynicy po kompletnej przebudowie

A oto zakres prac przewidzianych do wykonania w Krynicy Morskiej:

  • przebudowa Nabrzeża Północno-Zachodniego o długości całkowitej około 113 mb, zawierającego dwa odcinki konstrukcyjne: nabrzeże wysokie o projektowanej rzędnej korony +1,60 m npm i nabrzeże z koroną obniżoną do poziomu + 0,50 m npm;
  • przebudowa Nabrzeża Bosmańskiego o długości około 33 mb;
  • przebudowa Slipu do wyciągania łodzi wraz z konstrukcjami stanowiącymi obudowę wnęki slipowej;
  • przebudowa Nabrzeża Północno-Wschodniego o długości całkowitej około 146 mb;
  • przebudowa stałego Pomostu cumowniczego nr 1 o długości całkowitej około 60,70 mb;
  • przebudowa stałego Pomostu cumowniczego nr 2 o długości całkowitej około 60,20 mb;
  • przebudowa stałego Pomostu cumowniczego nr 3 na długości całkowitej około 79,0 mb, wraz z Ostrogą boczną posiadającą długość około 19,40 mb;
    dotychczas niezrealizowane a to jest najważniejsze, bo ma osłonić port przed falowaniem
    [aktualizacja 2015: zrealizowano w 2015 roku]
  • budowa Ostrogi wejściowej o długości około 40,50 mb stanowiącej przedłużenie Pomostu nr 1 w rejonie wejścia do akwenu portu jachtowego;
    dotychczas niezrealizowane
    [aktualizacja 2015: zrealizowano w 2015 roku]
  • przedłużenie istniejącego Pirsu Pasażerskiego na odcinku o długości 90,0 mb;
    dotychczas niezrealizowane
  • przebudowa istniejącej Opaski Brzegowej o długości ca 106 mb, zabezpieczającej tereny portu od strony północno-wschodniej oraz wykonanie zabezpieczenia terenu od strony północnej;
  • dostawa i montaż pływających pomostów cumowniczych wraz z osprzętem, tworzących właściwe miejsca postojowe dla jachtów; pływające pomosty będą zlokalizowane przy istniejących (przebudowanych) pomostach stałych nr 1, nr 2 i nr 3 oraz przy nasadzie istniejącego Pirsu Pasażerskiego;
  • wykonanie podczyszczenia dna w akwenie portowym do projektowanej głębokości 2,50 m;
    [w 2013 gwarantowana głębokość to już tylko 2 metry - redakcja lipiec 2013]
  • adaptacja systemu oznakowania nawigacyjnego portu;
  • wykonanie instalacji wod.-kan. w celu doprowadzenia wody pitnej do stanowisk postojowych dla jachtów oraz możliwości odbioru nieczystości płynnych w wyznaczonym punkcie na Nabrzeżu Północno-Wschodnim;
  • wykonanie instalacji elektrycznych celem doprowadzenia energii do punktów poboru na stanowiskach cumowniczych oraz oświetlenia projektowanych obiektów.

Piotr Salecki (maj 2012-wrzesień 2013)
Sondaż wykonany w maju 2010 publikujemy dzięki uprzejmości Urzędu Morskiego w Gdyni.

  • Krynica Morska opis archiwalny, aktualny do 2012 roku - tutaj

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź