- Pomorski Szlak Żeglarski
- Zatoka Gdańska
- Po wodach Gdańska
- Pętla Żuławska
- Zalew Wiślany
- Zalew Kaliningradzki
- Elbląski Węzeł Wodny
- Kanał Elbląski
- Pojezierze Iławskie
- Linie wysokiego napięcia
- Godziny otwarć mostów, śluz, pochylni
- Komunikaty nawigacyjne
- Szlaki Wodne Polski
- Pomagają nam
- Spotkania na szlaku
- wandrus-opinie
- Obozy quadowe, paintballowe, gokartowe i przygody
- Ostrzeżenia i interwencje
- PROJEKTY, AKCJE, PROPOZYCJE
- obozy-quadowe
Nogat - opis archiwalny, aktualny do 2011 roku
Nogat łączy Wisłę z Zalewem Wiślanym i szlakiem Pojezierza Iławskiego - poprzez Kanał Jagielloński.
Na razie - zamiast opisu, który pojawi się tu wkrótce - "nawigacja zdjęciowa". Prowadzi nas "w dół rzeki", od śluzy Biała Góra przez Malbork, Jazową, do ujścia Nogatu do Zalewu Wiślanego.
- Zmiany w 2013 roku:
prom na Nogacie w Kępinach został zlikwidowany - tutaj - Zmiany w 2012 roku:
nowe przystanie żeglarskie na Nogacie w Białej Górze i Malborku - tutaj
Początek szlaku Nogatu to monumentalna śluza i węzeł hydrotechniczny Biała Góra. Śluza ma aż pięć par wrót ("podwójne" wrota w "obu kierunkach" oraz wrota przeciwpowodziowe"). To zdjęcie nie oddaje ogromu budowli (widok od strony Nogatu).
Widok na Nogat tuż za śluzą Biała Góra. Na drugim brzegu widać zacumowany nasz jacht.
Ta rezydencja na wysokim, skarpowym, prawym brzegu to znak, że Malbork już blisko...
Przystanie jachtowe i miejsca cumownicze w Malborku - tutaj
Panorama Malborka. Z prawej strony przed mostem przystań żeglarska, ale stąd do miasta i Zamku spory kawałek. Płyniemy więc dalej...
...aby po przepłynięciu wzdłuż prawie całego zamkowego gmaszyska...
... zacumować po prawej stronie, przed kładką dla pieszych. Nabrzeże dość wysokie, z urządzeniami cumowniczymi. Przy niższym stanie wody wystają kamienie, szczególnie od lewej strony.
Jachty jednego z rejsów Wandrusa cumują w tym właśnie miejscu - rok 2001.
Za kładką z kolei, stoi przycumowana pływająca restauracja. Możemy do niej cumować po uzyskaniu zgody obsługi. Uwaga na stalowe liny cumownicze.
Ta keja na prawym brzegu za Malborkiem i za portem Żeglugi Bydgoskiej znajduje się przed śluzą Rakowiec. To prawie "obowiązkowe" miejsce postoju - bo dwieście metrów dalej jest stacja benzynowa, w dodatku z ogólnodostępnym prysznicem - jak na razie jedynym na szlaku Nogatu.
Ta sama kładka z nieco większej odległości. W tle charakterystyczne budowle.
Za chwilę wejdziemy do śluzy Rakowiec.
Niesamowite "dywany z trawy" napotkacie szczególnie w sierpniu. Na zdjęciu okolice Malborka.
Wieża obserwacyjna na lewym brzegu, za Malborkiem
... rozciągają się z niej wspaniałe widoki...
Jazowa to miejscowość przez którą wiedzie droga z Gdańska do Warszawy. Łatwo się stąd dostać autobusem do Elbląga lub Gdańska. Jest mała stacyjka benzynowa (ale nie gwarantujemy za jakość paliwa), sklepy, restauracja.
... przed mostem w Jazowej po lewej stronie miejsce do cumowania na brzegu...
...natomiast tuż za mostem, także po lewej mikroskopijny pomost, do którego cumujemy burtą.
Panorama Nogatu w okolicach Jazowej.
Pocztówkowe ujęcie. Oprócz takich prywatnych pomostów możemy cumować tylko "na dziko".
Nowy most na Nogacie w Kępkach wybudowany w 2006 roku wprawdzie zastąpił niebezpieczny prom (kursujący z liną ponad lustrem wody) ale za to sparaliżował żeglugę profesjonalną z powodu zbyt małego prześwitu. I to wszystko w obliczu ciągłej gadaniny o rozwoju polskich odcinków śródlądowej drogi wodnej z Berlina do Kaliningradu!
Bezrobotny już prom w Kępkach, przy brzegu, przed decyzją czy zostanie złomowany czy skierowany na inne wody...
Pejzaż dolnego Nogatu, pomiędzy ujściem Kan. Jagiellońskiego a Cieplicówką namalował Wojciech Górecki.
... i prawdopodobnie to samo miejsce z pokładu jachtu
Ujście Kanału Jagiellońskiego. Nieczynne wrota ppowodziowe w Bielniku. Jeśli skręcimy w prawo - dopłyniemy do Elbląga.
Prom w Kępinach - uwaga niebezpieczeństwo!!! Prom kursuje na stalowej linie, łączącej prom z obu stron z brzegami rzeki na wysokości około 1,5 metra nad lustrem wody. Jest ona napięta nawet gdy prom stoi przy brzegu i wydaje nam się iż można płynąć. Należy dać sygnał dźwiękowy i czekać, aż do momentu, gdy usłyszymy metaliczny stukot zwalnianych hamulców i wpadającej do wody liny. Prom może jakiś czas nadal kursować gdy na brzegu czekają w kolejce samochody - pozostaje cierpliwie czekać, zostaliśmy na pewno zauważeni przez obsługę. Dwie czerwone chorągiewki wywieszone na promie oznaczają zakaz płynięcia!!! Linę na zdjęciu oznaczyliśmy kolorem czerwonym. Prom "zagrał" w filmie "Świadek koronny".
W 2012 zawieszono kursowanie promu a w 2013 przeprawa została zlikwidowana - tutaj
A tak widzimy to z daleka...
Nogat wpada do Zalewu Wiślanego, choć na zdjęciu wygląda to tak, jakby najpierw łączył się ze Szkarpawą.
Piotr Salecki (maj 2008, aktualizacja maj 2013
- 2943 odsłony
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź