- Pomorski Szlak Żeglarski
- Zatoka Gdańska
- Po wodach Gdańska
- Pętla Żuławska
- Zalew Wiślany
- Zalew Kaliningradzki
- Elbląski Węzeł Wodny
- Kanał Elbląski
- Pojezierze Iławskie
- Linie wysokiego napięcia
- Godziny otwarć mostów, śluz, pochylni
- Komunikaty nawigacyjne
- Szlaki Wodne Polski
- Pomagają nam
- Spotkania na szlaku
- wandrus-opinie
- Obozy quadowe, paintballowe, gokartowe i przygody
- Ostrzeżenia i interwencje
- PROJEKTY, AKCJE, PROPOZYCJE
- obozy-quadowe
Osłonka - przystań - opis archiwalny, aktualny do 2014 roku
Osłonka to miejscowość położona w pobliżu ujścia Szkarpawy do Zalewu Wiślanego. W pobliżu przystani o której mowa w niniejszym artykule, już dziesięć lat temu miała powstać przystań żeglarska. Powstał pomost (obecnie zaniedbany) i budynek hotelowy - ale w stanie surowym zamkniętym. I do dzisiaj nic się nie zmieniło. Drugim charakterystycznym miejscem jest Stacja Pomp Osłonka, położona nieco dalej, jeszcze bliżej ujścia Szkarpawy do Zalewu Wiślanego. Przy owej stacji pomp jest miniprzystań wędkarska. Możemy tam przycupnąć, także przy samej stacji pomp. Ale nie ma tam żadnego zaplecza i hałas pracujących pomp może nam dokuczyć.
To idealne miejsce na postój i nocleg w kilku kierunkach, dlatego Osłonka będzie bardzo ważną przystanią dla żeglarzy. Dla płynących od strony Gdańska Szkarpawą, czy od strony Malborka Nogatem, umożliwi nocleg przed wypłynięciem na wody Zalewu Wiślanego. Dla żeglujących po Zalewie może być dodatkowym miejscem postoju lub portem schronienia (w przypadku załamania pogody), pomiędzy Kątami Rybackimi a Suchaczem Dla żeglujących po okrężnym szlaku rzecznym Pętl Żuławskiej będzie ważną przystanią etapową (Osłonka-Malbork-Biała Góra-Tczew-Gdańska Głowa-Drewnica-Rybina-Osłonka). Przy okazji budowy przystani odbudowano wał przeciwpowodziowy i przeprowadzono prace pogłębiarskie w rejonie podejścia z toru wodnego do przystani.
Przystań żeglarska w Osłonce
Przystań w Osłonce została zbudowana w latach 2011/2012 przy zachodnim brzegu Szkarpawy. Rozpocznie funkcjonowanie wiosną 2012 roku. Jest jedną z kilkunastu inwestycji pierwszego etapu projektu Pętla Żuławska więcej - tutaj (ogólnie o całym projekcie) i tutaj (o realizacji inwestycji 2011-2013) Przystań podzielona jest wałem przeciwpowodziowym na dwie części - nadwodną i lądową. Przez wał przeciwpowodziowy na teren przystani i pomost prowadzą drewniane schody.
Część nadwodna
Część nadwodna to drewniany pomost cumowniczy, do którego cumujemy burtą. Na pomoście duże dalby cumownicze, przyłącze prądu, możliwość poboru wody, oświetlenie. Uwaga! Pomost przystosowany jest do cumowania tylko w części nieosłoniętej barierkami! W miejscu, gdzie od strony wody są cztery przęsła ogrodzenia, na poziomie burty wystają belki konstrukcyjne. Do części lądowej przechodzimy przez wał (po którym czasem przejeżdżają samochody) do części lądowej przystani.
Część lądowa
Parterowy budynek obsługi przystani, wiata biesiada z miejscem do zmywania naczyń, pole namiotowe, parking, boisko do piłki plażowej. Całość terenu jest ogrodzona.
Pomost przystani żeglarskiej w Osłonce - fot. Piotr Salecki (marzec 2012)
Na pierwszym planie pomost niedokończonej przystani, dalej pomost nowej przystani - fot. P. Salecki (marzec 2012)
Na kei są duże dalby cumownicze, przyłącze prądu i wody - fot. P. Salecki (marzec 2012)
Z drugiej strony wału jest część lądowa przystani. Krąg ogniskowy - fot. P. Salecki (marzec 2012)
Miejsce do zmywania naczyń i posiedzenia gdy pada pod wiatą - fot. P. Salecki (marzec 2012)
Krąg ogniskowy i umywalnia - fot. P. Salecki (marzec 2012)
Bosmanat i główny budynek przystani z toaletami i prysznicami - - fot. P. Salecki (marzec 2012)
Ładniejsze zdjęcia obiecuję zrobić przy najbliższej możliwej okazji.
Piotr Salecki (marzec 2012)
Warto przeczytać i zobaczyć także
- 2587 odsłon
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź