- Pomorski Szlak Żeglarski
- Zatoka Gdańska
- Po wodach Gdańska
- Pętla Żuławska
- Zalew Wiślany
- Zalew Kaliningradzki
- Elbląski Węzeł Wodny
- Kanał Elbląski
- Pojezierze Iławskie
- Linie wysokiego napięcia
- Godziny otwarć mostów, śluz, pochylni
- Komunikaty nawigacyjne
- Szlaki Wodne Polski
- Pomagają nam
- Spotkania na szlaku
- wandrus-opinie
- Obozy quadowe, paintballowe, gokartowe i przygody
- Ostrzeżenia i interwencje
- PROJEKTY, AKCJE, PROPOZYCJE
- obozy-quadowe
Cumujemy na Starym Mieście - czyli nabrzeża Motławy po remoncie
Prace remontowe pod nazwą "Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku etap II - przebudowa szlaku wodnego na Motławie" trwały dwa lata. Zakres robót przewidywał między innymi między innymi remont, modernizację i wykonanie nowych nabrzeży na odcinkach Motławy od Kanału Na Stępce do Mostu Zielonego i Mostu Krowiego. Niejako "przy okazji" miasto Gdańsk podjęło się uporządkowania terenu Wyspy Spichrzów, straszącej ruinami od czasów końca II Wojny Światowej.
Udostępnienie tych nabrzeży wodniakom postulowałem wiele lat temu, w 2010 roku, w publicystycznym artykule "Uwolnić Motławę" - tutaj.
Przeprowadzone prace remontowe stworzyły wodniakom nowe miejsca do cumowania w tym pięknym zakątku Gdańska, a turystom ścieżki spacerowe i możliwość podziwiania panoramy Starego Miasta z nowej, dotychczas niedostępnej perspektywy.
Niestety, wykończenie nabrzeży nie zawsze jest przyjazne dla wodniaków. Na odcinku Nowej Motławy nabrzeże jest bardzo wysokie i obłożone drewnianymi kantówkami, które utrudniają pracę odbijaczy i narażają burty jachtów na uszkodzenia. Wyjście na nabrzeże, które na całej długości wyposażone jest w polery cumownicze, możliwe jest jednak tylko przy rzadko rozmieszczonych drabinkach wyłazowych.
Na odcinku Starej Motławy, nowe nabrzeże ciągnie się aż do Mostu Zielonego. Dzieli się na fragmenty nabrzeża wysokiego i obniżonego, specjalnie przystosowanego dla mniejszych jednostek. Niestety, obniżone nabrzeże to jedynie dwa niewielkie odcinki. Jednak nalezy podkreślić, że na całej długości jest to nabrzeże dobrze dostosowane do cumowania jachtów. Drewniane oszalowanie z desek wykończone jest podłużną belką odbojową. Dużo łatwiej tu zacumować i zabezpieczyć burtę naszej jednostki. W miejscach gdzie nabrzeże jest obniżone zamontowano olbrzymie "statkowe" polery cumownicze. Tam, gdzie nabrzeże jest wysokie, możemy zacumować do uch cumowych i wyjść po drabinkach wyłazowych.
Remont nabrzeży objął też końcowy odcinek Nowej Motławy, naprzeciwko Muzeum Morskiego. W związku z remontem nabrzeży zmieniło się oznakowanie nawigacyjne. Boje i pławy przy Marinie Gdańsk zostały zlikwidowane. Na odcinku od Ołowianki do ujścia Kanału Na Stępce prace remontowe jeszcze trwają.
Nowe nabrzeża administrowane są przez MOSiR Gdańsk, a w jego imieniu przez Marinę Gdańsk. regulamin cumowania przy nabrzeżach wywieszony jest w kilku miejscach. A oto jego najistotniejsze postanowienia:
- Cumowanie dozwolone jest do dwóch godzin i tylko w porze dziennej.
- Postój jest bezpłatny.
- Każdorazowo o cumowaniu należy powiadomić Kapitanat Portu (VHF kanał 14 lub tel. 58 343 07 10, 58 343 73 71. [Od redakcji portalu Pomorski Szlak Żeglarski: punkt ten jest zupełnie niepotrzebny i stanowi krok wstecz ku powrotowi do systemu "wszechkontroli i totalzgłaszania"!]
- Cumowanie przez czas dłuższy niż 2 godziny jest zagrożone sankcją "odholowania w dowolne miejsce" na koszt i ryzyko właściciela jednostki. [Od redakcji portalu Pomorski Szlak Żeglarski - bez komentarza, a informacja o odholowaniu na ryzyko właściciela jednostki wydaje się nie mieć podstaw prawnych]
- Na zacumowanym jachcie obowiązkowe jest pełnienie wachty przez członka załogi.
- Cały teren jest objęty systemem monitoringu wizyjnego.
Cumowanie do przystanków tramwaju wodnego
Cumowanie do przystanków tramwaju wodnego objęte jest pewnymi ograniczeniami. Po pierwsze, przede wszystkim, musimy dostosować swój postój do rozkładu rejsów tramwaju wodnego (rozkład na każdej przystani), tak aby nie blokować nabrzeża przystanku kiedy tramwaj wodny będzie chciał zacumować. Po drugie, chęć cumowania musimy wcześniej zgłosić w Marinie Gdańsk. Po trzecie cumowanie jest płatne i kosztuje 15 zł.
Przystanki tramwaju wodnego zlokalizowane są w rejonie Starego Miasta na Motławie w następujących miejscach:
- Wiosny Ludów (pomiędzy Polskim Hakiem a stacją Lotos)
- Sienna Grobla II (przy przystani marina Gdańsk - Na Stępce)
- Targ Rybny (przy Baszcie Łabędź)
- Zielony Most (za zielonym Mostem, płynąć od Żurawia)
- Żabi Kruk (przy przystani Żabi Kruk)
Oczywiście ewentualnym cumowaniem będziemy zainteresowani w tych miejsach, gdzie nie ma możliwości alternatywnego postoju. A więc nie będziemy z pewnością cumować przy przystankach tramwaju wodnego zlokalizowanych na przystaniach Na Stępce i Żabi Kruk. przystaniach
Piotr Salecki (marzec-czerwiec-wrzesień 2014)
Nabrzeże Wyspy Spichrzów przy Marinie Gdańsk - fot. P. Salecki (Wrzesień 2014)
Nabrzeże Wyspy Spichrzów przy Marinie Gdańsk - fot. P. Salecki (Wrzesień 2014)
Regulamin dla cumujących jachtów jest wywieszony w kilku miejscach wzdłuż nabrzeża - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2014)
Nabrzeże Wyspy Spichrzów przy Starej Motławie - stanowisko przystosowane do cumowania jachtów - fot. P. Salecki (wrzesień 2014)
Nabrzeże Wyspy Spichrzów przy Starej Motławie - stanowisko przystosowane do cumowania jachtów - fot. P. Salecki (wrzesień 2014)
Nabrzeże Wyspy Spichrzów przy Starej Motławie - można tu bezpiecznie przycumować nawet przy wysokim odcinku nabrzeża - fot. P. Salecki (wrzesień 2014)
- 3827 odsłon
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź