Pochylnia Kąty nieczynna - kiedy popłyniemy Kanałem Elbląskim w sezonie 2025?

Transportowy Dozór Techniczny w październiku 2024 zakazał dalszej eksploatacji koła wodnego pochylni Kąty na Kanale Elbląskim. Oznacza to, że pochylnia nie ruszy wiosną 2025 wraz z rozpoczęciem sezonu żeglarskiego. RZGW Gdańsk planuje remont.  Do jego zakończenia pochylnia będzie nieczynna, a rejs z Elbląga do Iławy lub Ostródy - niemożliwy. Co to oznacza dla wodniaków, kiedy możemy zakładać, że szlak kanału Elbląskiego będzie żeglowny - czytajcie w artykule.


Koło zwrotne (nie wodne) na pochylni Jelenie - fot. Piotr Salecki


Pomost wózka transportowego pochylni - fot. Piotr Salecki


Wózek transportowy Pochylni Buczyniec - fot. Piotr Salecki

Uwaga! Zauważyliśmy niepokojącą tendencję panującą wśród administratorów i redaktorów różnego rodzaju portali internetowych czy stron na facebooku. Otóż piszący tam artykuły i posty kopiują czyjeś treści i zamieszczają je jako własne, autorskie newsy, często nawet bez podania źródła, lub wręcz bez pytania o zgodę. Czym innym jest udostępnianie czyjegoś posta na facebooku, co jest dozwolone, a czym innym kopiowanie treści i publikowanie jej jako własnej, co jest naruszeniem praw autorskich. Kopiowane są nasze mapki i nasze materiały, a dowodem na to jest fakt, iż kopiujący powielają... również nasze błędy, które popełniamy, bo przecież nie jesteśmy nieomylni.
Nie wyrażamy zgody na takie praktyki! Nie wyrażamy zgody na 
kopiowanie naszych materiałów
bez uzyskania naszej zgody i bez podania źródła i autora materiału.

Chętnie udostępniamy materiały z tej strony - po wcześniejszym zapytaniu i uzgodnieniu!


Pochylnia Kąty zamknięta do odwołania
Informację o godzinach otwarć mostów, śluz, pochylni aktualizuję na swojej stronie na wiosnę, jednocześnie już tradycyjnie wydaję żółty informator „Czynne obiekty hydrotechniczne na Pomorskim Szlaku Żeglarskim”. Zwróciłem się więc do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku o nadesłanie godzin otwarć obiektów ruchomych w sezonie 2025. Od sezonu 2024, na zgłoszony przeze mnie wniosek, komunikaty te wydawane są z dużym wyprzedzeniem, aby wodniacy stosownie do funkcjonowania obiektów ruchomych, mogli zaplanować sobie rejsy. Informacje te są istotne, ponieważ na szlaku wodnym z Gdańska do Ostródy i Iławy mamy tego rodzaju obiektów aż kilkadziesiąt!

Nadesłany 31 stycznia 2025 przez RZGW Gdańsk materiał zwrócił moją uwagę w jednym punkcie: ”W związku z planowanymi pracami remontowymi na pochylni Kąty, termin jej otwarcia dla żeglugi będzie podany osobnym komunikatem.” 

Postanowiłem więc sprawdzić, co dzieje się na pochylni Kąty. Okazało się, że już w październiku 2024 Transportowy Dozór Techniczny zakazał dalszej eksploatacji koła wodnego w Kątach, czyli całej pochylni. Oznacza to, że do czasu naprawy i montażu nowego koła wodnego, cała pochylnia jest wyłączona z eksploatacji. W konsekwencji uniemożliwia to wodniakom odbycie rejsu z Pętli Żuławskiej na Pojezierze Iławskie, czyli po prostu z Elbląga do Ostródy lub Iławy.

W związku z koniecznością remontu RZGW Gdańsk ogłosił przetarg na „kompleksowy remont koła wodnego” w grudniu 2024, jednak przetarg ten został unieważniony. Kolejny rozstrzygnie się 24 lutego 2025, a czas na podpisanie umowy z wykonawcą (fachowo: termin związania ofertą) RZGW wyznaczył do 25 marca 2025. Od momentu podpisania umowy wykonawca ma 60 dni na wykonanie prac, czyli mniej więcej do 25 maja 2025 r. Oczywiście, jeśli przetarg kolejny raz nie będzie unieważniony, jeśli nie będzie skutecznych odwołań i jeśli wykonawca nie napotka istotnych trudności podczas naprawy i wykona ją w terminie. Należy oczywiście uwzględnić jeszcze czas na próby techniczne i dopuszczenie pochylni do eksploatacji przez TDT, co też trwa minimum kilka dni. Zatem najbardziej optymistyczny termin uruchomienia pochylni to początek czerwca 2025.

O remoncie pochylni Kąty mówi Sławomir Dylewski, znawca Kanału Elbląskiego, prezes stowarzyszenia "Navicula":
„Koło w Kątach bardzo nas lubi dlatego wytrzymało do końca sezonu 2024. W październiku TDT wydał decyzję zakazującą użytkowania tej pochylni więc remontu nie można odłożyć na później.

Naprawie podlega piasta wewnętrzna koła wodnego. Jak będzie wyglądała naprawa? Na początek demontaż koła wodnego czyli rozebranie po kawałku, ale aby to rozpocząć trzeba zdemontować koło odbierające napęd od wieńca koła wodnego oraz skrzynię wodną, odłączając ją od rurociągu głównego. Następnie wykonany zostanie odlew żeliwny piasty (stara jako model).

W tym czasie wał zostanie przetoczony. Nowa piasta musi odpowiadać wymiarom zmodyfikowanego wału, na obu końcach. Na koniec wszystko składamy w odwrotnej kolejności, montujemy nowe, grubsze panewki i następuje rozruch próbny. Po badaniach statycznych TDT wyznacza termin prób obciążeniowych.

I jeszcze coś. Każdy kto remontował jakiś mechanizm wie, co to zapieczona śruba. Każda z kieszeni wodnych przykręcona jest na 60 śrub, a kieszeni jest 60. Większość śrub w tym kole nie widziała klucza od 1858 r. Czy coś może pójść nie tak?” - podsumowuje perspektywę remontu Sławomir Dylewski.


Remont i demontaż koła wodnego na pochylni Oleśnica - fot.
© Sławomir Dylewski 2014


Remont i demontaż koła wodnego na pochylni Oleśnica - fot. © Sławomir Dylewski 2014


Remont i demontaż koła wodnego na pochylni Oleśnica - fot. © Sławomir Dylewski 2014


Remont i demontaż koła wodnego na pochylni Oleśnica - fot. © Sławomir Dylewski 2014

Od autora artykułu:
Moim zdaniem – powtarzające się awarie pochylni skłaniają do poważnego przemyślenia nad rozwiązaniem, które wyeliminuje przestoje na tym turystycznym szlaku, szeroko promowanym nie tylko w Polsce ale i w całej Europie. Rozwiązaniem, które pozwoliłoby na wdrożenie przez RZGW systemu awaryjnego transportu jednostek turystycznych wokół zamkniętej jednej lub kilku pochylni. Do realizacji takiej przeprawy potrzebne byłyby „przyczółki” przy pochylniach, umożliwiające ustawienie samojezdnych dźwigów o odpowiedniej nośności oraz place postojowo-manewrowe dla samochodów z przyczepami. Oczywiście utrzymanie takiej przeprawy, dwóch dźwigów i transportu kołowego to koszt około 10 tysięcy złotych dziennie (na ceny z roku 2025) finansowanie musiałby być zagwarantowane przez zarządzającego pochylnią. Pozostaje również kwestia odpowiedzialności za załadunek i transport, zwłaszcza w sytuacji, w której transportowany miałby być jacht czarterowy. Jak wskazuje dotychczasowa praktyka, pochylnie ulegają awariom nawet po kompleksowych remontach i nikt nie zagwarantuje, że nie będzie się to nadal powtarzać.

A wodniakom nie pozostaje na razie nic innego, jak tylko oczekiwać na informację, kiedy pochylnia Kąty będzie uruchomiona, a żegluga z Elbląga na Pojezierze Iławskie – znowu możliwa.

Piotr Salecki (luty 2025)


Warto przeczytać na mojej stronie także:

  • Kanał Elbląski - tutaj
  • Pochylnia Kąty - tutaj
  • Jak pokonać jachtem pochylnie - tutaj


Zapraszamy na obozy przygody - www.wandrus.com.pl | www.obozyquadowe.pl 

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź