Most zwodzony na Szkarpawie w Rybinie znowu uległ awarii

[aktualizacja 04 kwietnia 2024 - awaria usunięta, most jest podnoszony.] Most zwodzony na Szkarpawie w Rybinie uległ awarii i nie jest podnoszony (zwodzony). Ruch drogowy odbywa się normalnie, można również przepływać pod zamkniętym mostem. Nie wiadomo, czy most zostanie naprawiony do rozpoczęcia sezonu, które nastąpi w tym roku w sobotę, 27 kwietnia 2024.




Uwaga! Zauważyliśmy niepokojącą tendencję panującą wśród administratorów i redaktorów różnego rodzaju portali internetowych czy stron na facebooku. Otóż piszący tam treści kopiują czyjeś treści i zamieszczają je jako własne, autorskie newsy, często nawet bez podania źródła, lub wręcz bez pytania o zgodę. Czym innym jest udostępnianie czyjegoś posta na facebooku, co jest dozwolone, a czym innym kopiowanie treści i publikowanie jej jako własnej, co jest naruszeniem praw autorskich. Kopiowane są nasze mapki i nasze materiały, a dowodem na to jest fakt, iż kopiujący powielają... również nasze błędy, które popełniamy, bo przecież nie jesteśmy nieomylni.
Nie wyrażamy zgody na takie praktyki! Nie wyrażamy zgody na 
kopiowanie naszych materiałów
bez uzyskania naszej zgody i bez podania źródła i autora materiału.

Chętnie udostępniamy materiały z tej strony - po wcześniejszym zapytaniu i uzgodnieniu!


Most zwodzony w Rybinie na Szkarpawie - fot. Piotr Salecki (2012)

Most zwodzony w Rybinie ważnym punktem na szlaku Pętli Żuławskiej

Most zwodzony na Szkarpawie w Rybinie (żółty) jest obiektem, pod którym przepływa większość jednostek odbywających rejs po Pętli Żuławskiej, czy to w ruchu "okrężnym" przez Wisłę i Nogat, czy w rejsie "tranzytowym" na Zalew Wiślany, do Gdańska lub na Kanał Elbląski i Pojezierze Iławskie.
O ile płynący "tranzytem" mogą próbować ominąć most w Rybinie płynąc Zatoką Gdańską do Przekopu Wisły lub Wisłą i Nogatem, o tyle dla większości załóg których celem jest opłynięcie samej Pętli Żuławskiej, otwarcie mostu w Rybinie jest konieczne dla "domknięcia" pętli. Jednostki, którym do przejścia pod zamkniętym mostem w Rybinie brakuje naprawdę niewiele, mogą próbować przejść Wisłą Królewiecką, na której również zepsuty i niepodnoszony most w Rybinie (niebieski) ma prześwit większy o 40 centymetrów.

Kolejna awaria mostu zwodzonego w Rybinie
11 marca 2024 doszło do kolejnej awarii mostu, najprawdopodobniej silnika, w wyniku której most nie może być podnoszony ani opuszczony. Ruch drogowy (samochodowy i pieszy) odbywa się normalnie, możliwe jest także przepływanie jednostek, które zmieszczą się skrajni pod opuszczonym mostem.
Skrajnia pod mostem żółtym przy średnim stanie wody wynosi 2,5 metra. Co ważne, skrajnia przy sąsiednim moście (niebieskim) na Wiśle Królewieckiej, który od kilku lat jest również stale zamknięty dla ruchu wodnego jest nieco większa i wynosi 2,9 metra.

20 marca odbyło się wiosenna Narada Nawigacyjna Pętli Żuławskiej, na której pan Jarosław Szewel, zastępca dyrektora ds. utrzymania dróg i mostów w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, poinformował, że obecnie diagnozowana jest przyczyna awarii. Po ustaleniu przyczyn awarii rozpocznie się naprawa.

Co z otwarciami mostu od 27 kwietnia
Obecni na naradzie zadali natychmiast kluczowe pytanie, czy most zostanie uruchomiony w momencie rozpoczęcia sezonu żeglarskiego i jednocześnie weekendu majowego, tj. 27 kwietnia 2024 roku. Dyrektor Szewel stwierdził, że nie jest w stanie zapewnić, kiedy most będzie ponownie zwodzony.

Podczas dyskusji wodniacy domagali się od dyrektora Szawela, aby zapewnił, że w sytuacji gdy awarii nie da się usunąć, most od 27 kwietnia będzie otwierany ręcznie (jest taka możliwość). Ręcznie otwieranie i zamykanie oznacza operację trwającą około dwóch godzin (przy czasie na przejście jachtów 10-15 minut) i wymagającą kilku pracowników, w związku z czym dyrektor Szewel wyraził obawy o zakłócenie ruchu drogowego i o brak pracowników do tego potrzebnych. W odpowiedzi w dyskusji zauważono, że należy równocześnie uwzględnić potrzeby użytkowników drogi wodnej i nie można dopuścić do sytuacji, w której żeglowna droga wodna zostanie zamknięta całkowicie, a do rozpoczęcia sezonu jest ponad miesiąc, w czasie którego takie ręczne otwieranie mostu można zaplanować i zorganizować. Zaproponowano zamykanie mostu w trybie ręcznym tak, aby przerwa w ruchu samochodowym występowała wcześnie rano np. w godzinach 07.00-09.00 i wieczorem np. 19.00-21.00. Dyrektor Szewel stwierdził, iż do momentu rozpoznania przyczyn awarii i wstępnego oszacowania kosztów i czasu naprawy nie będą rozważane żadne dalsze decyzje i działania w związku z funkcjonowaniem mostu.

aktualizacja 28 marca 2024
Według informacji ZDW Gdańsk silnik został wymontowany i jest obecnie naprawiany, a na 3 kwietnia planowany jest jego montaż i przywrócenie funkcji zwodzenia obiektu.

aktualizacja 04 kwietnia 2024
Awaria została usunięta, most jest podnoszony.


Piotr Salecki

Zapraszamy na obozy przygody - www.wandrus.com.pl | www.obozyquadowe.pl

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź