Most zwodzony na Wiśle Królewieckiej w Rybinie - po remoncie

Zakończył się remont mostu zwodzonego w Rybinie, na Wiśle Królewieckiej. Przynajmniej nieoficjalnie, bo most nie został jeszcze formalnie oddany do użytku turystom wodnym, i nie jest jeszcze zwodzony. Usunięty został natomiast znak oznaczający zakaz przepływania pod mostem. Po remoncie most odzyskał "historyczne" szare malowanie (przez wiele lat był niebieski). 




Most zwodzony w Rybinie na Wiśle Królewieckiej po remoncie - sierpień 2025 - fot. Piotr Salecki

Uwaga! Zauważyliśmy niepokojącą tendencję panującą wśród administratorów i redaktorów różnego rodzaju portali internetowych czy stron na facebooku. Otóż piszący tam artykuły i posty kopiują czyjeś treści i zamieszczają je jako własne, autorskie newsy, często nawet bez podania źródła, lub wręcz bez pytania o zgodę. Czym innym jest udostępnianie czyjegoś posta na facebooku, co jest dozwolone, a czym innym kopiowanie treści i publikowanie jej jako własnej, co jest naruszeniem praw autorskich. Kopiowane są nasze mapki i nasze materiały, a dowodem na to jest fakt, iż kopiujący powielają... również nasze błędy, które popełniamy, bo przecież nie jesteśmy nieomylni.
Nie wyrażamy zgody na takie praktyki! Nie wyrażamy zgody na 
kopiowanie naszych materiałów
bez uzyskania naszej zgody i bez podania źródła i autora materiału.

Chętnie udostępniamy materiały z tej strony - po wcześniejszym zapytaniu i uzgodnieniu!


Zamknięty, otwarty, zamnięty
Most zwodzony w Rybinie na Wiśle Królewieckiej był jednym z pierwszych obiektów tego typu przez wiele lat nieczynnych (ostatnie zwodzenia datuje się na późne lata sześćdziesiąte lub wczesne siedemdziesiąte), a następnie wyremontowanych i ponownie uruchomionych w ramach projektu "Pętla Żuławska". 

Remont mostu zakończono w 2007 roku, a regularne otwieranie (zwodzenie) rozpoczęto w 2008 roku. Niestety, ruch samochodów ciężarowych o tonażu przekraczającym nośność mostu, przy jednoczesnym braku kontroli,  chociażby przez system monitoringu, który ograniczyłby taki ruch na moście, jego przyczółki zaczęły osiadać. Powodowało to zakleszczanie się zwodzonej części mostu i trudności z podniesieniem przęsła lub odwrotnie, brak możliwości jego całkowitego opuszczenia a w efekcie trudności w obsłudze mostu i zakłócanie ruchu drogowego. 

W rezultacie w lipcu 2018 podjęto decyzję o całkowitym zaprzestaniu zwodzenia. Zaledwie rok później, bo już w 2019, Wisła Królewiecka została formalnie wpisana do rejestru "żeglownych dróg wodnych". Ruch wodny na takim szlaku nie może być ograniczany, jednak instytucje nadzorujące nie prostestowały przeciwko zamknięciu mostu dla ruchu wodnego. Zarządca mostu, nie mając zbyt wielkich nacisków ze strony środowiska wodniackiego, odkładał remont mostu w nieskończoność. Na tzw. "naradach nawigacyjnych" osobiście zgłaszałem konieczność natychmiastowego remontu i uruchomienia mostu, ale zawsze tłumaczono brak remontu "brakiem środków" itp. powodami.

Czas remontu
W międzyczasie, w Rybinie, tuż za mostem zwodzonym na Wiśle Królewieckiej powstały dwie przystanie "Przystań na Żuławach" i "Między Mostami". W "Przystani na Żuławach" zaczęły bazować firmy czarterowe wypożyczające barki motorowe. Zamknięty most utrudniał jednostkom czarterowym wyjście na wody Pętli Żuławskiej w czasie, gdy poziom wody na Wiśle Królewieckiej wzrastał. Wtedy wodniacy musieli czekać na obniżenie poziomu wody, lub płynąć przez Sztutowo i Zalew Wiślany (trasa przez Zalew była uzależniona od pogody i braku zafalowania). Wszystko to spowodowało intensyfikację działań, protestów i petycje o natychmiastowy remont mostu, zainicjowane przez Ireneusza Kurzacza z firmy Ludekczarter, który założył również Stowarzyszenie Użytkowników i Armatorów Pętli Żuławskiej, które intensywnie nagłaśniało potrzebę pilnego remontu mostu. W rezultacie remont stał się faktem i w roku 2024 przeprowadzono prace przygotowawcze, rozpisano przetarg, a w 2025 remont mostu został przeprowadzony. 

W dniu opublikowania tego artykułu remont oficjalnie nie został zakończony, jednak żadne prace budowlane na moście nie są już prowadzone, poza uzupełniającymi (np. przy szlabanach drogowych). Most został odmalowany w "historycznym" szarym kolorze. Czy jest ładniejsze i bardziej fotogeniczne niż poprzednie, niebieskie? To oczywiście kwestia gustu, a może przyzwyczajenia. Prześwit pod zamkniętym mostem pozostał bez zmian i wynosi przy WWŻ (wysokiej wodzie żeglownej) 2,2 m.

Otwarcia mostu po remoncie
Czy most będzie otwierany (zwodzony) jeszcze w sezonie 2025? Tego nie wiemy, jednak nic na to nie wskazuje. Z pewnością odbędzie się "uroczyste" otwarcie, na którym padną stosowne deklaracje. Jakie będą godziny otwarcia mostu w sezonie 2026? Najprawdopodobniej zostaną utrzymane godziny obowiązujące w czasie, kiedy most był sprawny, widniejące do dziś na tablicach, które cały czas są zamontowane przy drodze obok mostu, tj. otwarcia godz. 10, 12, 14, 16, 18 od 01 maja do 15 września. Po opublikowaniu oficjalnych informacji nt. funkcjonowania mostu zamieścimy oczywiście stosowne dane na stronie.

Piotr Salecki (sierpień 2025)


Warto przeczytać na mojej stronie także:

  • Godziny otwarć mostów, śluz i innych obiektów hydrotechnicznych - tutaj
  • Węzeł Wodny Rybina - tutaj


Zapraszamy na obozy przygody - www.wandrus.com.pl | www.obozyquadowe.pl 

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź