Kanał Żeglugowy Zatoka-Zalew 2024 - planowane zmiany przepisów i godziny pracy śluzy

Wiemy, jakie są planowane godziny śluzowania w Kanale Zatoka-Zalew, nazywanym również Kanałem przez Mierzeję. Zmienią się również przepisy dotyczące  przechodzenia przez kanał.  Po kliknięciu "czytaj dalej" przeczytacie o planowanych zmianach.






Uwaga! Zauważyliśmy niepokojącą tendencję panującą wśród administratorów i redaktorów różnego rodzaju portali internetowych czy stron na facebooku. Otóż piszący tam treści kopiują czyjeś treści i zamieszczają je jako własne, autorskie newsy, często nawet bez podania źródła, lub wręcz bez pytania o zgodę. Czym innym jest udostępnianie czyjegoś posta na facebooku, co jest dozwolone, a czym innym kopiowanie treści i publikowanie jej jako własnej, co jest naruszeniem praw autorskich. Kopiowane są nasze mapki i nasze materiały, a dowodem na to jest fakt, iż kopiujący powielają... również nasze błędy, które popełniamy, bo przecież nie jesteśmy nieomylni.
Poniższe treści z napisanego przez nas artykułu o funkcjonowaniu Kanału Zatoka Zalew
pojawiły się już na kilku stronach internetowych i na facebooku, jako czyjeś autorskie materiały,
nie tylko bez pytania nas o zgodę ale także bez podania źródła i autora materiału.
Nie wyrażamy zgody na takie praktyki!
Chętnie udostępniamy materiały z tej strony - po wcześniejszym zapytaniu i uzgodnieniu!


Zamiast wstępu, kilka słów o Kanale Zatoka-Zalew
Kanał Zatoka-Zalew, nazywany również Przekopem Mierzei lub Kanałem przez Mierzeję został oficjalnie otwarty 17 września 2022 roku. Kanał ma długość 1536 m, śluza 200 metrów. Na obu krańcach śluzy wybudowano dwa mosty obrotowe, które pozwalają na niezakłócony ruch pojazdów na Mierzei Wiślanej. Od strony Zatoki Gdańskiej w rozbudowanym awanporcie powstały nabrzeża i nowy port schronienia - port Nowy Świat. W przyszłości jest tu miejsce dla portu lub przystani jachtowej. Kanał od strony Zalewu Wiślanego jest mniej rozbudowany i stanowi w zasadzie jednocześnie awanport, z możliwością cumowania. Miejsca do cumowania dla jachtów i turystycznych jednostek wodnych to zaledwie dwa obniżone krótkie odcinki nabrzeża, przy czym jedno z nich, od strony zachodniej zostało zajęte przez Straż Graniczną. Oczywiście możemy cumować do pozostałych, wysokich odcinków nabrzeża. Port, kanał i śluza są dostosowane przede wszystkim do obsługi statków, stąd wysokie nabrzeża (tylko kilka fragmentów jest specjalnie obniżonych, dla jachtów), czy ogromne odbijacze z gumowych rur zawieszone na łańcuchach. Kanał jest elementem drogi wodnej do Elbląga, w ramach której na Zalewie Wiślanym powstaje Wyspa Estyjska, zbudowano nowy most obrotowy w Nowakowie w miejscu pontonowego, czy dostosowany do zanurzenia statków mogących przepływać przez Kanał tor wodny do Elbląga (co wiąże się z wybetonowaniem brzegów rzeki Elbląg od miasta do jej ujścia do Zalewu Wiślanego).

Zmiany w kanale Zatoka-Zalew
Za względu na trwające prace i przygotowywanie toru wodnego, głównymi użytkownikami Kanału Zatoka-Zalew jak i śluzy są na razie turyści wodni. Zgłaszali oni wiele uwag odnośnie funkcjonowania tej przeprawy. W związku z tym, w sezonie 2024 Urząd Morski planuje wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu Kanału Zatoka-Zalew. Na razie przedstawiamy Wam dane, pochodzące z naszych źródeł w Urzędzie Morskim, które zostaną dopiero potwierdzone oficjalnym rozporządzeniem
.

 

Zapraszamy na obozy przygody - www.wandrus.com.pl | www.obozyquadowe.pl

Planowane zmiany w Kanale Zatoka Zalew i śluzowaniu w śluzie Nowy Świat 2024
Postulaty w sprawie zmian w funkcjonowaniu Kanału Zatoka-Zalew zgłaszało wielu żeglarzy, kluby i organizacje żeglarskie. Temat był również poruszany na jesiennej Naradzie Nawigacyjnej Pętli Żuławskiej.
Przekazujemy Czytelnikom informację o planowanych zmianach, które otrzymaliśmy nieoficjalnie od Urzędu Morskiego, czekamy na ich oficjalne potwierdzenie w formie rozporządzenia.
  • W roku 2024 śluzowanie w śluzie Nowy Świat ma się odbywać w następujących godzinach:
    -
    z Zalewu na Zatokę: 07.30, 10.30, 13.30, 16.30,
    - z Zatoki na Zalew: 09.00, 12.00, 15.00, 17.45.
    Czas śluzowania potrwa około godziny, jeśli konieczne będzie obracanie mostów obrotowych.
  • Przepisy dotyczące przejścia przez Kanał i śluzowania, dotyczące jachtów i turystycznych jednostek wodnych będą wyodrębnione z ogólnych przepisów, zaktualizowane i uproszczone.
  • Po wcześniejszym uzgodnieniu możliwe będzie przejście Kanału i śluzowania bez UKF. 
  • Anulowany będzie zakaz przechodzenia przez Kanał i śluzowania skuterów wodnych.
  • Dozwolony będzie postój, w tym nocny, zarówno dla jednostek oczekujących na otwarcie śluzy, jak i dla tych, których załogi chcą zacumować, na przykład na kilka godzin, by obejrzeć śluzę i Kanał.

Dziękujemy firmie Ludekczarter (tel. 513-174-444) - www.ludekczarter.pl za udostępnienie hausboota - barki motorowej do rejsu locyjnego.

Piotr Salecki (luty 2024)


Kanał Zatoka-Zalew, widok na bramę śluzy i most obrotowy od strony Zalewu Wiślanego - fot. Piotr Salecki


Kanał Zatoka-Zalew, awanport śluzy od strony strony Zalewu Wiślanego. Cumujemy przy obniżonym fragmencie nabrzeża - fot. Piotr Salecki

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź